اطلاعات روز

پاکستان: جابه‌جایی اعضای طالبان پاکستانی در افغانستان منجر به صلح در سراسر مرزهای ما می‌شود

آصف درانی، نماینده‌ی ویژه پاکستان در امور افغانستان درباره‌ی تصمیم طالبان برای انتقال «مهاجران وزیرستانی» از ولایت‌های مرزی به سایر مناطق گفته است که اقداماتی برای خنثاکردن تحریک طالبان پاکستان از سوی طالبان افغانستان برداشته شده است.

او در گفت‌وگو با صدای امریکا گفته است که اگر جابه‌جایی تحریک طالبان پاکستان واقعا اتفاق بیفتد و منجر به «صلح» در سراسر مرزهای پاکستان شود، این یک تحول مهم خواهد بود و اسلام‌آباد از آن استقبال خواهد کرد.

پاکستان مدعی است که طالبان پاکستانی در مناطق مرزی افغانستان فعالیت‌های خود را علیه دولت پاکستان در خاک این کشور سازماندهی می‌کنند. مقام‌های پاکستانی بارها گفته‌اند که پس از حاکمیت طالبان در افغانستان حملات در پاکستان افزایش یافته است.

اخیرا طالبان افغانستان اعلام کردند که «مهاجران وزيرستانی» را که درباره‌ی آنان نگرانی وجود دارد، از جنوب، از نزدیکی مرز پاکستان دور می‌کنند.

از دید منتقدان طالبان، «مهاجران وزيرستانی» همان پاکستانی‌هایی هستند که در شمال افغانستان جا‌به‌جا می‌شوند. این کار طالبان واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است.

نماینده‌ی پاکستان هم گفته است که حکومت طالبان اخیرا اقدامات خاصی را جهت رسیدگی به نگرانی‌های تروریسم فرامرزی پاکستان و سایر کشورهای همسایه، از جمله چین روی دست گرفته است، اما به‌گفته‌ی او، نتیجه‌گیری درباره‌ی این اقدامات اکنون زود است.

درانی درباره‌ی انتقال «مهاجران وزیرستانی‌» از ولایت‌های مرزی جنوبی به دیگر مناطق افغانستان گفته است: «این یک موضوع جدی است. اما اقداماتی برای خنثاکردن تحریک طالبان پاکستان برداشته شده است. ما همچنین باید درک کنیم که این کار زمان‌گیر است، اما این روند آغاز شده است.»

او علاوه کرده است که اقدامات طالبان در مرحله‌ی اولیه قرار دارد و باید منتظر نتیجه‌ی آن ماند.

نماینده‌ی ویژه پاکستان در امور افغانستان در بخشی از اظهارات خود گفته است کتله‌های از تحریک طالبان پاکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و سایر گروه‌ها در افغانستان وجود دارند که مایه‌ی نگرانی هستند.

او افزوده است که «هم پاکستان و هم چین امیدوار اند که حکومت افغانستان اقدامات عملی را انجام دهد».

درانی با اشاره به اظهارات اخیر جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا درباره‌ی القاعده و همکاری طالبان در سرکوب این شبکه گفته است: «همان‌طوری که رییس‌جمهور بایدن نیز به همکاری طالبان افغانستان و مقام‌های امریکایی در اتخاذ اقدامات ضد تروریستی اشاره کرده است، ما هم همان انتظاری را داریم و این روند آغاز شده است. امیدوارم در آینده‌ی نزدیک نتایج مثبتی داشته باشیم.»

درانی در ادامه بر گفت‌وگو و تعامل جامعه‌ی جهانی با طالبان تأکید کرده و گفته است که این کار تنها راه برای تقویت روندهای مثبت و رسیدگی به چالش‌ها در افغانستان است.

او گفته است: «دوربودن یا عدم تعامل با طالبان، که اکنون در کابل قدرت دارند، کمکی نخواهد کرد. این درک وجود دارد و به همین دلیل رییس‌جمهور ایالات متحده و دیگران از برخی اقدامات طالبان، از جمله از بین بردن خشخاش تمجید کرده‌اند.»

درانی افزوده امید است که سایر مسائل معلق مانند تشکیل حکومت فراگیر، تحصیل دختران یا اشتغال زنان نیز به‌صورت دوستانه حل شود.