وزارت مبارزه با مواد مخدر: بیش‌ترین کوکنار در ١٠ ولسوالی کشت می‌شود

وزارت مبارزه با مواد مخدر می‌‌گوید که ١٠ ولسوالی در چهار ولایت کشور‌ بیش‌ترین کشت‌زارهای کوکنار را دارند. هارون رشید شیرزاد، سرپرست وزارت مبارزه با مواد مخدر روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل‌ این موضوع را بیان کرد. وی ضمن ارائه‌ی گزارش در مورد وضعیت کشت کوکنار در سال ۱۳۹۲ در کشور گفت که ۵۶ درصد مواد مخدر افغانستان، در ولسوالی‌های نادعلی، نوزاد، نهر سراج، کجکی، گرم‌سیر، موسی‌قلعه و خانشین هلمند، بکواى ولایت فراه، ميوند قندهار و خاشرود ولایت نيمروز به‌دست می‌آید.

به گفته‌ی شیرزاد، از مجموع ۲۰۹ هزار هکتار زمین زیر کشت تریاک در سال گذشته، ١۶۵ هزار هکتار آن در این در ولسوالی‌ها بوده است. بر پایه‌ی معلومات سرپرست وزارت مبارزه با مواد مخدر، در ٣۵ درصد ولسوالی‌های کشور، کوکنار کشت می‌شود و متباقی از این کشت عاری هستند.

طبق معلومات وزارت امور داخله، ۳۶۴ ولسوالی به‌طور رسمی در تشکیلات اداری کشور ثبت شده‌اند. این مقام وزارت مبارزه با مواد مخدر افزود که در حال حاضر، حاکمیت دولت در ۴۱ ولسوالی با مشکل مواجه می‌باشد و به همین دلیل ۹۲ درصد تریاک کشور در این ولسوالی‌ها کشت می‌شو‌د.

تازه‌ترین گزارشی که از سوی وزارت مبارزه با مواد مخدر و اداره‌ی مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل به نشر رسیده، سطح کشت تریاک در سال 1393 با ۳۶ درصد افزایش، به ۲۰۹ هکتار رسیده است. برآوردهای این گزارش مشترک نشان می‌دهد که در سال گذشته، بیش از ۵۵۰۰ تن تریاک در افغانستان به‌دست آمده است.

اما اکنون سرپرست وزارت مبارزه با مواد مخدر‌ با اشاره به این وضعیت گفت که مبارزه با این پدیده باید همه‌شمول باشد و تنها از طریق کشف و ضبط مواد مخدر، موفقیت به‌دست نمی‌آید. ارائه‌ی معیشت بدیل، حمایت از دهقانان، بازاریابی برای دیگر محصولات زراعتی و تنفیذ قانون از جمله‌ی راهکار‌هایی می‌باشند‌ که به گفته‌ی شیرزاد، باید در راستای مبارزه با مواد مخدر ‌به آن توجه شو‌د.

وی مبارزه با مواد مخدر را در کشور ناکام خواند، اما گفت: «تنها حکومت افغانستان در امر مبارزه با مواد مخدر ناکام نبوده، بلکه جامعه‌ی جهانی و کشور‌های منطقه نیز همکاری چندانی نداشته‌اند». اندری اویتسیان، نماینده‌ی اداره‌ی مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل که در این نشست حضور داشت، گفت: «مبارزه با مواد مخدر در کوتاه‌مدت‌ ممکن نیست و نیاز به مبارزه‌ی دوام‌دار و حمایت جامعه‌ی جهانی دارد».

وی ضمن اعلام حمایت از وزارت مبارزه ‌با مواد مخدر افزود: «تا زمانی که زراعت مدرنیزه نشود و عواید دهقان افزایش پیدا نکند، دهاقین از کشت کوکنار دست نخواهند کشید». به گفته‌ی وی، باید حکومت جدید افغانستان بیش‌تر به تنفیذ قانون، معیشت بدیل، توسعه‌ی زراعت و اقتصاد و امنیت توجه نماید تا جلو کشت کوکنار در افغانستان گرفته شود.

در ادامه‌ی این نشست، گزارشی از وضعیت قاچاق مواد مخدر نیز به نشر رسید که بر پایه‌ی آن، ‌ارزش قاچاق مواد مخدر افغانستان به خارج از کشور، به دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون دالر می‌رسد. در این گزارش آمده است که ارزش تریاک از ۷۵ دالر در هر کیلو در سال ۱۳۸۹، به ۱۶۰ دالر در هر کیلو در سال ۱۳۹۲ افزایش یافته است. یافته‌های وزارت مبارزه با مواد مخدر و اداره‌ی مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، نشان می‌دهد که شمار معتادان در افغانستان، از ۹۴۰ هزار تن در سال ۱۳۸۹، به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسیده است. (پژواک)