طالبان گزارش جدید سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان را رد کردند

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان گزارش سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان در ماه‌های می و جون سال جاری میلادی را «دور از حقیقت» خوانده و رد کرده است.

سخن‌گوی طالبان عصر امروز (دوشنبه، ۲۶ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این گزارش براساس «مأیوسی، گلایه‌ها و شکایت» تنظیم شده است و حقیقت ندارد.

او افزوده است: «این‌گونه راپورها (گزارش) یا به اساس نقل قول آن‌ عده از افرادی تهیه می‌شود که از افغانستان فرار کرده‌ و اکنون عوض جبهه‌ی نظامی، جبهه‌ی پروپاگند را علیه کشور خود [ایجاد] کرده‌اند یا این‌که بعضی از افراد در بدنه‌ی یوناما از نام این نهاد سوءاستفاده می‌کنند و به اساس معلومات نادرست مصروف پروپاگند علیه افغانستان هستند.»

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز با نشر گزارشی در مورد وضعیت حقوق بشر در ماه‌های می و جون سال جاری میلادی در کشور، گفت که قتل‌های فراقانونی کارمندان و نظامیان حکومت پیشین، محدودیت بر حقوق زنان، بازداشت خودسرانه‌ی خبرنگاران، مجازات بدنی و اعدام در ملاء‌عام از سوی طالبان همچنان ادامه دارد.

در این گزارش همچنین آمده است که در این دو ماه ۳۴ نفر در حملات انفجاری و انفجار مهمات به‌جا‌مانده از جنگ کشته و ۷۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند که اکثریت مطلق آنان غیرنظامی هستند.

سخن‌گوی طالبان در واکنش به این گزارش ادعا کرده است که در افغانستان «امنیت کلی» تأمین است و «هیچ‌گونه قتل‌ یا گرفتاری‌های خود‌سرانه وجود ندارد».

او افزوده است: «در این‌گونه حالت مثبت، راپور‌های منفی را پخش‌کردن به معنای کینه‌توزی می‌باشد که باید متوقف شود.»

از زمان تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی گزارش‌های متعددی را منتشر کرده‌اند که در آن طالبان متهم به قتل‌های فراقانونی و بازداشت‌های خودسرانه در کشور شده‌اند، اما این گروه همواره چنین گزارش‌هایی را رد کرده‌ و «پروپاگند» خوانده‌ است.