اطلاعات روز

ارتش پاکستان: طالبان پاکستانی در افغانستان در کنار پناهگاه‌ به جدیدترین سلاح‌ها نیز دسترسی دارند

فرماندهان ارشد ارتش پاکستان ادعاهای طالبان مبنی بر عدم حضور طالبان پاکستانی در افغانستان را رد کرده و گفته‌اند که این گروه نه تنها در این سوی مرز پناهگاه دارند، بلکه به جدیدترین سلاح‌ها نیز دسترسی دارند.

به گزارش رسانه اکسپرس تریبون، فرماندهان پایگاه‌های ارتش پاکستان روز دوشنبه (۲۶ سرطان) در نشستی به ریاست عاصم منیر، رییس ستاد ارتش این کشور درباره‌ی وضعیت امنیتی پاکستان گفت‌وگو کرده‌اند.

در بیانیه‌ی ارتش پاکستان که در درباره‌ی این نشست منتشر شده، آمده است: «پناهگاه‌ها و آزادی عمل در دسترس تروریست‌های تحریک طالبان پاکستان و سایر گروه‌های مشابه در یک کشور همسایه و در دسترس‌بودن جدیدترین سلاح‌ها برای تروریست‌ها به‌عنوان دلایل اصلی تأثیرگذار بر امنیت پاکستان ذکر شد.»

این بیانیه یک روز پس از آن صادر شد که ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان افغانستان ادعاهای پاکستان مبنی بر فعالیت طالبان پاکستانی در افغانستان را رد کرد.

مجاهد همچنین گفته است که توافق دوحه بین طالبان افغانستان و آمریکا بوده و پاکستان بخشی از آن نیست.

اکسپرس تریبون نوشته است که انکار طالبان از حضور تحریک طالبان پاکستان شگفت‌انگیز است، زیرا دولت این گروه قبلاً میزبان گفت‌وگوهای مقام‌های پاکستانی و رهبری تحریک طالبان پاکستان در کابل بوده است.

این رسانه آورده است که افزایش حملات تروریستی در پاکستان، رهبران ملکی و نظامی این کشور را وادار کرد تا موضع سخت علیه کابل اتخاذ کنند.

فعالیت‌ طالبان پاکستانی در این کمتر از دو سال همواره محور تنش کابل و اسلام‌آباد بوده است.

طی ماه‌های اخیر طالبان اعلام کردند که مهاجرین وزیرستانی را که ادعا می‌شود که اعضای طالبان پاکستانی در میان آنان هستند، از مرزهای پاکستان دور می‌کنند.

آصف درانی، نماینده‌ی ویژه پاکستان در امور افغانستان نیز در روزهای اخیر با اشاره به این موضوع گفته است که اقداماتی از سوی طالبان برای خنثاکردن تی‌تی‌پی برداشته شده است و اگر این کار واقعا اتفاق بیفتد و منجر به صلح در مرزها شود، پاکستان از آن استقبال می‌کند.