وزیر دفاع پاکستان: از پیروزی طالبان در افغانستان خوشحال شده بودیم

خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان گفته است که این کشور از به‌ قدرت رسیدن طالبان در افغانستان خوشحال شده بود و به این گروه تبریک هم گفت، اما نمی‌دانست که طالبان به «دشمنان» پاکستان پناهگاه می‌دهند.

پاکستان، طالبان در افغانستان را متهم می‌کنند که به طالبان پاکستانی یا تی‌تی‌پی پناه داده‌اند؛ اتهامی که طالبان در کابل آن را رد می‌کنند.

وزیر دفاع پاکستان امروز (جمعه، ۳۰ سرطان) در جمع خبرنگاران گفته است: «از یک‌ونیم سال به این طرف حکومت طالبان در افغانستان روی کار آمده است. ما ستایش کردیم که بعد از یک جنگ طولانی حکومت آنان آمده است، ما خوش شدیم و به آنان (طالبان) تبریک نیز گفتیم، اما این را نمی‌فهمیدیم که به دشمنان ما پناهگاه می‌دهند.»

او ادعای طالبان مبنی بر عدم حضور طالبان پاکستانی در افغانستان را با پرسش مواجه کرد و گفت که در یک سال گذشته افراد کلیدی تی‌تی‌پی در افغانستان کشته شده‌اند و طالبان چگونه می‌گویند که تی‌تی‌پی در افغانستان حضور ندارد؟

پیشتر مقام‌های پاکستانی از جمله خود آصف طالبان را متهم کرده بودند که به تعهدشان در توافق دوحه، برای این‌که خاک افغانستان توسط گروه‌های تروریستی استفاده نمی‌شود، عمل نکرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در واکنش به این سخنان مقام‌های پاکستانی گفت که طالبان توافق دوحه را با امریکا امضا کرده و برخوردشان با پاکستان متفاوت است.

وزیر دفاع پاکستان ظاهرا در واکنش به این سخنان سخن‌گوی طالبان گفته است: «آنان (طالبان) وقتی‌که گپ می‌زنند باید متوجه باشند. چهل تا پنجاه سال می‌شود که با آن‌ها یکجای جنگ کردیم، فرهنگ ما تباه شده، امنیت ما تباه شده است».

در گذشته پاکستان حامی طالبان در برابر دولت افغانستان و نیروهای خارجی در افغانستان دانسته می‌شد. اکثرا اعضای طالبان در پاکستان به‌سر می‌بردند و در مدرسه‌های دینی آنجا درس می‌خوانند.

اما اکنون که طالبان در افغانستان در قدرت هستند، ظاهرا روابط شان با پاکستان پرتنش است.