وزارت خارجه طالبان
عکس: شبکه‌های اجتماعی

طالبان: ایران اگر درباره‌ی انتقال داعش به افغانستان اطلاعات دارد با ما شریک کند

وزارت خارجه‌ی طالبان اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی ایران درباره‌ی انتقال سران داعش به افغانستان را تکذیب کرده و گفته است که اگر ایران در این زمینه اطلاعات دارد با طالبان شریک کند تا نیروهای این گروه اقدام کنند.

عبداللهیان به‌تازگی در گفت‌وگو با یک رسانه ایرانی گفته است که سران داعش و نیروهای «کارکشته‌»ی این گروه از عراق، سوریه و بخش‌هایی از لیبی در ماه‌های اخیر به افغانستان منتقل شده‌اند. او افزوده است که انتقال رهبران داعش به داخل افغانستان یکی از چالش‌های طالبان در این کشور است.

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان شب گذشته (جمعه، ۳۰ سرطان) در رشته توییتی نوشته است که ادعای انتقال سران داعش به افغانستان حقیقت ندارد.

بلخی گفته است که نیروهای طالبان به‌گونه جدی با داعش مبارزه کرده‌اند و این گروه توانایی تخریبی خود را از دست داده است.

او نوشته است: «اگر ایران اطلاعاتی در مورد انتقال داعش به افغانستان داشته باشد، امید است شریک کند تا نیروهای امنیتی افغانستان اقدامات لازم را انجام دهند.»

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان علاوه کرده است که افغانستان با کشورهای عربی مرز مشترک ندارد. او همچنین تصریح کرده است که کشورها به تعهدات بین المللی خود در زمینه امنیت مرزهای خود عمل کنند.

بلخی اضافه کرده است که طالبان حکومت این گروه به کسی اجازه نمی‌دهد که به امنیت ملی افغانستان آسیب برساند یا از خاک این کشور علیه کسی دیگر استفاده کند.

او همچنین بیان کرده است که مقام‌های ایرانی به جای بیان اظهارات نگران‌کننده در مورد افغانستان، بر روابط سازنده اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بین دو کشور و ملت «همسایه و دوست» متمرکز شوند.

طالبان پیش از این هم حضور داعش در افغانستان را انکار کرده‌اند.

براساس یک گزارش اداره‌ی بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار)، داعش بین هزار تا سه‌هزار جنگ‌جو در افغانستان دارند.