استانکزی: هواپیماهای بی‌سرنشین خارجی هنوز در حریم هوایی افغانستان پرواز می‌کنند

عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید که هواپیمای بی‌سرنشین خارجی، به شمول کشورهای همسایه هنوز در حریم هوایی افغانستان پرواز می‌کنند.

آقای استانکزی که امروز (جمعه، ۶ اسد) در مراسم عاشورا در کابل سخنرانی می‌کرد، با اشاره به مشکلات امنیتی، گفت که «ما هنوز به حالتی نرسیده‌ایم که جلو آن‌را بگیریم. به‌خاطر این‌که هیچ چیزی برای ما نمانده است».

او افزود که جلوی پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در حریم هوایی افغانستان را زمانی می‌توان گرفت که همه «دست به دست هم بدهیم و این وطن را از نگاه تخنیک و حریم هوایی طوری بسازیم که به حریم هوایی ما کسی تجاوز کرده نتواند».

در گذشته نیز یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان گفته بود که «حریم فضایی افغانستان اشغال شده» و هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی با عبور از حریم فضایی پاکستان، به خاک افغانستان حمله می‌کند.

اما این نخستین بار است که یک مقام طالبان از پرواز هواپیماهای بدون سرنشین کشورهای همسایه در حریم هوایی افغانستان خبر می‌دهد.

از سوی هم، معین سیاسی وزارت خارجه‌ی طالبان در بخشی از صحبت‌های خود، اختلاف مقام‌های این گروه در مورد بازگشایی مکاتب دخترانه را تأیید کرده است.

استانکزی ابراز امیدواری کرده است که دروازه مکاتب و مدارس «بدون تبعیض» بر روی تمام شهروندان افغانستان باز شود.

این درحالی است که روز گذشته محمدیونس راشد، معین وزرات اطلاعات و فرهنگ طالبان در نشستی در ولایت خوست گفته است تا زمانی که زنان خود را با «چوکات اسلامی» برابر نکنند، برای آن‌ها «قطعا» اجازه‌ی رفتن به مکتب داده نمی‌شود.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، مکاتب بالاتر از صنف ششم را بر روی دختران مسدود و آن‌ها را از رفتن به دانشگاه نیز منع کرده‌اند.