عکس: ارسالی

جنبش‌های اعتراضی زنان: رینا امیری حق ندارد از زنان افغانستان به‌عنوان ابزار استفاده کند

ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر، گفته است که او حق دارد برای منافع امریکا کار کند، اما «به هیچ صورت حق ندارد از زنان افغانستان به‌عنوان ابزار استفاده کند».

در اعلامیه‌ی این ائتلاف که سه‌شنبه شب (۱۰ اسد) منتشر شده، آمده است که اظهارات رینا امیری «مشمئزکننده» و خلاف واقعیت است.

در این اعلامیه از خانم امیری پرسیده شده است «زنانی که اصرار بر تعامل [با طالبان] کرده، چه کسانی هستند و تعدادشان به چند نفر می‌رسد؟»

همین طور، از رینا امیری پرسیده شده است که دستاورد نشست دوحه با طالبان چه بوده و «با زنان مبارز افغانستان در کجای این مسیر مشوره صورت گرفته [است]؟»

اعضای ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان افغانستان همچنین از رینا امیری خواسته‌اند که «بابت اظهارات نادرست و دروغ خود، از زنان و دختران افغانستان معذرت‌خواهی کند و صدای چند لابی طالب را صدای زنان و فعالان حقوق بشری نشمارد».

آن‌ها گفته‌اند که در جریان دو سال گذشته برای احقاق حقوق خود به جاده‌ها ریخته و در سراسر افغانستان «به جرم حق‌طلبی» زندانی و شکنجه شده‌اند.

آن‌ها همچنین تأکید کرده‌اند که علی‌رغم تحمل زندان و شکنجه توسط طالبان، هیچ‌گاهی خواستار تعامل مستقیم با این گروه نشده‌اند.

به‌گفته‌ی اعضای ائتلاف جنبش‌های اعتراضی زنان، تعامل مستقیم جامعه بین‌المللی در دو سال گذشته هیچ دستاوری برای مردم افغانستان نداشته است و تنها منجر به مشروعیت‌بخشی «یک رژیم سرکوب و آپارتاید جنسیتی شده است».

این درحالی است که در جریان دو سال گذشته دختران و زنان در افغانستانِ تحت حاکمیت طالبان از حق آموزش و کارشان محروم شده‌اند.

اما رینا امیری پس از نشست با هیأت طالبان در دوحه، در توییتی نوشته است که «پس از اصرار گسترده‌ی افغان‌ها و مدافعان حقوق بشر به ضرورت تعامل مستقیم با طالبان»، در این نشست شرکت کرده است.

این اظهارات با واکنش‌های گسترده‌ی شهروندان افغانستان مواجه شده است و شمار زیادی از کاربران توییتر آن‌ را «گمراه‌کننده» خوانده‌اند.

شماری از شهروندان افغانستان نیز می‌گویند که تعامل با طالبان خواست افرادی است که برای این گروه لابی می‌کنند و خواست مردم کشور نیست.