Photo: UN Photo/Mark Garten

دیپلمات روسی: امریکا و متحدانش عامل فقر و گرسنگی در افغانستان اند

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده‌ی روسیه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت این سازمان درباره‌ی قحطی و ناامنی غذایی ناشی از درگیری، امریکا و متحدانش را عامل گرسنگی و فقر در افغانستان خوانده است.

این دیپلمات روسی در بیانیه‌ی خود گفته است که بسیاری از بحران‌های غذایی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از اقدامات ایالات متحده و متحدانش است.

او افزوده است: «به‌عنوان مثال، افغانستان که امروز همکار انگلیسی ما در مورد آن صحبت کرد، در ۲۰ سال گذشته برای رهایی از گرداب گرسنگی و فقر تلاش کرده است. همه این‌ها به‌دلیل رویه ائتلاف به رهبری ایالات متحده است که سعی در دموکراتیک‌کردن این کشور به شکل غربی داشت، کشوری که به شدت از سبک زندگی سنتی حمایت می‌کند.»

دیمیتری پولیانسکی تأکید کرده است که علل اصلی بحران‌های غذایی و دیگر بحران‌ها ناشی از مداخلات غیرقانونی غرب است.

پولیانسکی افزوده است: «اگرچه اعضای غربی شورای امنیت شهامت آنرا نداشته‌اند که به صراحت از علل اصلی بحران‌های غذایی و دیگر بحران‌ها در کشورهایی مانند عراق، لیبی و سوریه نام ببرند، اما همه ما به خوبی می‌دانیم که این بحران‌ها ناشی از مداخلات غیرقانونی غرب است.»

در حال حاضر برخی به این باور هستند که حمله روسیه به اوکراین باعث تشدید ناامنی غذایی در جهان شده است. این دو کشور از تأمین‌کنندگان غلات در جهان اند.

قرارداد انتقال غلات اوکراین از دریای سیاه که ۲۲ جولای ۲۰۲۲، با میانجی‌گیری سازمان ملل و ترکیه به‌منظور انتقال امن غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین در استانبول امضا شده بود، به تازگی پایان یافته است که این امر نگرانی از تشدید بیشتر ناامنی غذایی را در پی داشته است.