روسیه: گزارش تازه‌ی ناتو در مورد افغانستان واقعی نیست

اطلاعات روز: دولت روسیه با انتقاد شدید از ارائه‌ی گزارش ناتو در مورد وضعیت امنیتی کشور اعلام کرده است که این گزارش واقعی نیست. مقام‌های حکومتی این کشور می‌گویند که طالبان و القاعده هنوز در افغانستان فعالیت گسترده دارند و حضور آنان تهدید جدی برای افغانستان و کشورهای منطقه است.

خبرگزاری تاس روسیه گزارش داده است که ینس اشتولتنبرگ، سرمنشی ناتو دو هفته پیش گزارشی را در مورد نتایج ۱۳ ساله‌ی حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان به سازمان ملل ارائه کرده است. در این گزارش در مورد برنامه‌ی جدید حضور نیروهای ناتو پس از سال 2014 در کشور به سازمان ملل معلومات داده شده است.

با این حال، ویتالی چورکین، نماینده‌ی دایمی روسیه در سازمان ملل به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته در نشست شورای امنیت این سازمان گفته است که در گزارش ناتو در مورد وضعیت امنیتی افغانستان، اوضاع این کشور به‌طور واقعی بررسی نشده و طبق آن، نیروهای بین‌المللی برای بهبود وضعیت امنیتی افغانستان مأموریت جدید گرفته‌اند.

به گفته‌ی او، این گزارش طوری تنظیم شده که مأموریت ناتو در افغانستان کامل و مشکلات اصلی در این کشور حل شده‌اند؛ در حالی که این با واقعیت‌های منطقه مطابقت ندارد. چورکین می‌گوید که تلفات غیرنظامیان و نیروهای امنیتی افغانستان نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این خود نشان‌دهنده‌ی این است که طالبان هنوز یک تهدید جدی می‌باشد.

او در ادامه گفته است که در گزارش ناتو در مورد کمک‌هایش در مورد حاکمیت قانون و مبارزه با مواد مخدر در این کشور نیز معلومات مشخص ارائه نشده است. چورکین از افزایش کشت کوکنار و تولید آن در کشور ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که آیساف در این راستا به‌طور قطعی هیچ فعالیتی نداشته است.

اما او اطمینان داده که روسیه در راستای مبارزه با مواد مخدر و آموزش نیروهای امنیتی افغان برای مبارزه علیه این پدیده، به همکاری خود ادامه می‌دهد. ناتو تاکنون به این انتقاد روسیه واکنش نشان نداده است. قرار است مأموریت جنگی ناتو در کشور تا 10 روز دیگر پایان یابد.