تمدید ماموریت پولیس اتحادیه‌ی اروپا برای دو سال دیگر

اطلاعات روز: شورای اتحادیه‌ی اروپا مأموریت پولیس این اتحادیه در کشور را برای دوسال دیگر تمدید کرده است. پولیس اتحادیه‌ی اروپا با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، این مأموریت بر اصلاحات اداری در وزارت داخله، حرفه‌ای‌سازی پولیس و توسعه‌ی ارتباطات میان پولیس و قضای افغانستان متمرکز خواهد بود.

در این خبرنامه آمده است که اتحادیه‌ی اروپا به همکاری درازمدت با افغانستان و مردم این کشور متعهد است. بر اساس این خبرنامه، پس از پایان این مأموریت، اتحادیه‌ی اروپا و اعضای کمیسیون اروپا به پشتیبانی خود از حرفه‌ای‌سازی نیروهای پولیس افغان و حاکمیت قانون در این کشور در چارچوب تلاش‌های بین‌المللی خود ادامه می‌دهند.

پولیس اتحادیه‌ی اروپا مأموریت خود را در کشور زیر عنوان آموزش‌دهی به نیروهای پولیس در وزارت‌های داخله، عدلیه و هم‌چنان دادستانی در زمینه‌‌ی حاکمیت قانون و رعایت حقوق بشر، در سال ۲۰۰۷ آغاز کرد. افغانستان هم اکنون حدود ۱۵۰ هزار نیروی پولیس دارد و قرار است این نیروها‌ در سال‌های آینده مسئولیت تأمین امنیت را به عهده گیرند.

در کنار این، نیروهای ارتش هم با خروج نیروهای بین‌المللی تا پایان این ماه، مسئولیت عملیات‌های ضد‌هراس‌افگنی و جنگ علیه شورشیان را بر‌عهده خواهند گرفت و ده تا دوازده هزار نیروی امریکایی در چارچوب امضای پیمان امنیتی میان کابل و اشنگتن، برای آموزش و مشوره‌‌دهی به نیروهای امنیتی باقی می‌ماند.

با این حال، مقام‌های وزارت امور داخله‌ از تمدید مأموریت پولیس اتحادیه‌ی اروپا ابراز خرسندی کرده و می‌گویند، این تصمیم اتحادیه‌ی اروپا نشان‌دهنده‌ی تعهد و همکاری جدی آنان با افغانستان است. صدیق صدیقی، سخنگوی این وزارت دیروز یکی از اهداف عمده‌ی تمدید این مأموریت ‌را بالابردن ظرفیت پولیس ملی کشور خواند.

در همین حال، شماری از کارشناسان مسایل نظامی نیز از تمدید مأموریت پولیس اتحادیه‌ی اروپا در کشور اظهار خوش‌بینی کرده‌اند؛ اما می‌گویند که این اتحادیه در مأموریت جدید خود در بخش‌های تجهیز، آموزش و مسلکی‌سازی نیروهای پولیس کشور صادقانه عمل کند.