Photo: sent to Etilaatroz

طالبان در جاغوری از پروژه‌هایی که با هزینه‌ی شخصی مردم تمویل می‌شوند مالیه می‌گیرند

منبعی در ولسوالی جاغوری غزنی می‌گوید که طالبان از پروژه‌های بند آب‌گردان که با هزینه‌ی شخصی مردم ساخته می‌شوند، مالیه می‌خواهند.

این منبع امروز (دوشنبه، ۱۶ اسد) به روزنامه اطلاعات روز گفت که افرادی به نمایندگی از وزارت معادن و پترولیم طالبان، مسئولان پروژه‌ها را احضار کرده و گفته‌اند که اگر مالیه ندهند کارشان تعطیل خواهد شد.

به‌گفته‌ی منبع، مسئولان طالبان ۱۰ درصد کل بودجه‌ی ساخت یک بند را به‌عنوان مالیه می‌خواهند.

این منبع اضافه کرد که طالبان تا اکنون از برخی از پروژه‌ها پول گرفته‌اند. به ادعای منبع، مسئولان طالبان تنها از یکی از پروژه‌های بند آب‌گردان مبلغ ۵۰ هزار افغانی گرفته‌اند.

به ادعای منبع، طالبان استدلال می‌کنند که در پروژه‌های ساخت بند از سنگ و خاک کوه‌ها استفاده می‌شود و به همین خاطر مالیه اخذ می‌شود.

منبع انتقاد می‌کند که طالبان «به‌جای اخذ مالیه از عواید، از مصارف مالیه می‌گیرند».

او گفت که ساخت بند آب‌گردان و مدیریت آب مسئولیت حکومت است، اما حکومت طالبان نه تنها به وظیفه‌ی خود عمل نمی‌کند، بلکه مانع تطبیق پروژه‌های مردمی نیز می‌شود.

به‌گفته‌ی منبع، در حال حاضر پروژه‌های ساخت چند بند آب در جاغوری با هزینه‌ی شخصی مردم محل و کمک مهاجران در خارج در حال اجرا است.

منبع همچنین مدعی شد که طالبان در جاغوری حتا از کسانی‌ که سنگ زمین زراعتی شخصی‌شان را انتقال می‌دهند پول می‌گیرند یا کارشان را تعطیل می‌کنند.

او گفت: «خنده‌آور است، حتا از کسانی‌ که سنگ‌های زمین زراعتی‌شان را می‌شکنند مالیه طلب دارند.»

روزنامه اطلاعات روز موفق به دریافت دیدگاه وزارت معادن و پترولیم طالبان در این باره نشده است.