طالبان افغانستان: جلوگیری و کنترل حملات در داخل خاک پاکستان مسئولیت ما نیست

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در پاسخ به اظهارات مقام‌های پاکستانی مبنی بر دخالت شهروندان افغانستان در حملات تروریستی در آن کشور، گفته است که جلوگیری و کنترل حملات در داخل خاک پاکستان به عهده‌ی طالبان افغانستان نیست.

آقای مجاهد در اعلامیه‌ای که سه‌شنبه شب (۱۷ اسد) از طریق پلتفرم ایکس (توییتر قبلی) منتشر کرده، نوشته است که طالبان افغانستان طرفدار هیچ حمله‌ای در پاکستان نیستند و به کسی اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه پاکستان را نمی‌دهند، «اما این بدان معنا نیست که افغانستان مسئول ناکامی امنیتی هر کشوری در منطقه است».

او در ادامه نوشته است: «… جلوگیری و کنترل حملات در داخل خاک پاکستان به عهده ما نیست، بلکه وظیفه ارگان‌های امنیتی و استخباراتی آن کشور است که بخش زیادی از بودجه کشور خود را برای همین مصرف می‌کنند.»

سخن‌گوی طالبان در این اعلامیه گفته است که مقام‌های پاکستان به جای متهم‌کردن «افغان‌ها»، باید اوضاع امنیتی کشورشان را با دقت مدیریت کنند و برای این منظور «به دنبال راه‌حلی در داخل خانه‌ی خود باشند».

ذبیح‌الله مجاهد گفته است که طالبان در جریان سال گذشته‌ی قمری (۱۴۴۴) ۱۸ نفر از داعشی‌های پاکستان را در عملیات‌های مختلف در افغانستان کشته و ده‌ها نفر دیگر را زنده بازداشت کرده‌اند.

سخن‌گوی طالبان تأکید کرده است که این گروه به جای این‌که انگشت اتهام به سوی طرف پاکستانی دراز کند، تدابیر امنیتی خود را تقویت کرده و امروز نتیجه‌اش را می‌بیند.

مجاهد در ادامه نوشته است که اگر کسی به نام داعش «خون مسلمانان افغانستان و پاکستان» را می‌ریزد، دو کشور باید باهم به دنبال راه‌حل باشند، زیرا به‌گفته‌ی او، اتهام‌زدن راه‌حل نیست.

این درحالی است که به دنبال وقوع حمله‌ی مرگبار انتحاری در باجور خیبرپختونخواه پاکستان، مقام‌های آن کشور گفته‌اند که شهروندان افغانستان در انجام این حملات اشتراک و دخالت دارند.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان از طالبان در کابل خواسته است که مانع استفاده‌ی گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان شوند و علیه این گروه‌ها اقدام کنند.

بلاول بوتوزرداری، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان نیز گفته است: « پاکستان از دولت موقت افغانستان (طالبان) انتظار دارد تا علیه سازمان‌های تروریستی اقدام کند و به تعهدات خود با جامعه‌ی جهانی بر اساس توافق‌نامه‌ی دوحه مبنی بر عدم استفاده از خاک این کشور برای فعالیت‌های تروریستی علیه هر کشوری عمل کند.»

وزارت خارجه‌ی پاکستان در یک اعلامیه‌ی جداگانه گفته است که سه مهاجم حمله‌ی ماه گذشته در منطقه‌ی «ژوب» ایالت بلوچستان این کشور، از ولایت قندهار افغانستان بوده‌اند.

بر اساس گزارش روزنامه دان، وزارت امور خارجه‌ی پاکستان «ادامه‌ی دخالت شهروندان افغانستان در فعالیت‌های تروریستی در پاکستان و استفاده تروریستان از خاک افغانستان علیه پاکستان را نگران‌کننده دانسته و محکوم کرده است».

همین طور، سید عاصم منیر، رییس ستاد ارتش پاکستان درباره‌ی اشتراک شهروندان افغانستان در حملات تروریستی در آن کشور هشدار داده و گفته است که این کار برای صلح و ثبات منطقه زیان‌بار و تخلف از توافق‌نامه‌‌ی دوحه است.