Photo: S. Wahdatullah Abdali FB/AFJC

طالبان یک خبرنگار خبرگزاری باختر را در غزنی بازداشت کرده‌اند

مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرده است که سید وحدت‌الله ابدالی، خبرنگار خبرگزاری دولتی باختر در ولایت غزنی از سوی طالبان بازداشت شده است. این مرکز خواستار آزادی فوری و بدون قیدوشرط ابدالی از بند طالبان شده است.

در اعلامیه‌ی مرکز خبرنگاران افغانستان که امروز (چهارشنبه، ۱۸ اسد) منتشر شده، آمده است: «مسئولان اداره محلی [طالبان] در غزنی گفته‌اند که ابدالی سه روز پیش به اتهام یک موضوع غیرمرتبط به کار خبرنگاری بازداشت [شده] و تحت تحقیق قرار دارد.»

یک منبع در غزنی به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که سید وحدت‌الله ابدالی حوالی ساعت ۶:۰۰ بعد از ظهر روز یک‌شنبه (۱۵ اسد) توسط نیروهای فرماندهی امنیه‌ی طالبان در روستای قلعه‌نو ولسوالی خواجه‌عمری بازداشت شده است.

یک منبع دیگر به این مرکز گفته است که ابدالی در حال حاضر در ولسوالی خواجه‌عمری زندانی است و به اتهام یک موضوع جنایی زیر تحقیق قرار دارد.

مسئولان محلی طالبان در ولایت غزنی تا اکنون در مورد وضعیت این خبرنگار و چگونگی تحقیق از او ابراز نظری نکرده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان درحالی که بازداشت ابدالی را به نقل از منابع خود به موضوع جنایی ارتباط داده، در عین حال از طالبان خواسته است که هرگونه شکایت از وی را بر مبنای قانون رسانه‌های همگانی و از طریق کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخطی‌های رسانه‌ای پیگیری کنند.

بر اساس معلومات این مرکز، سید وحدت‌الله ابدالی حدود ۳۵ سال سن دارد و از حدود ۱۵ سال به این طرف به‌عنوان گزارشگر با خبرگزاری دولتی باختر در ولایت غزنی کار می‌کند. خبرگزاری باختر اکنون تحت کنترل طالبان نشرات دارد.

از سوی هم، مرکز خبرنگاران افغانستان درحالی از بازداشت یک خبرنگار محلی در غزنی خبر داده است که براساس معلومات این مرکز، در حال حاضر سه خبرنگار دیگر نیز در بند طالبان به‌سر می‌برند.