برنامه‌ی ایجاد 5800 کیلومتر خط آهن تا سال 2024

اطلاعات روز: مسئولان اداره‌ی راه‌ آهن در کشور اعلام کردند که برنامه‌ی ایجاد بیش از 5800 کیلومتر خط آهن تا سال 2004 تنظیم و ترتیب شده است. به گفته‌ی آنان، با عملی شدن این برنامه‌ی جدید، افغانستان تا یک دهه‌ی دیگر به چهار‌راه‌ ترانزیتی کشورهای منطقه تبدیل می‌شود.

محمد يما شمس، رييس عمومى اداره‌ی راه آهن د‌یروز به پژواک گفت که برنامه‌ی استراتژيک به مطالعات ابتدايى، تخنيکى و اقتصادى ضرورت دارد؛ در حال حاضر مطالعات ابتدايى آن ٨٠ درصد انجام شده و اکنون مطالعات تخنيکى و اقتصادى آن جريان دارد که با ختم آن، کار عملى اين برنامه آغاز می‌شود.

به گفته‌ی او، این برنامه‌‌ پنج‌ ساله و سه سال تنظیم شده و در صورتی که وجوه مالی وجود داشته باشد، اداره‌ی خط آهن آن را تا سال 2024 عملی می‌کند. شمس گفت که بر اساس این برنامه، در هر٣٠ کيلومتر، يک ایستگاه کوچک و در هر١٢٠ کيلومتر يک ایستگاه بزرگ ایجاد می‌شود.

او افزود که بانک آسيايى، بانک جهانى و بانک انکشافى چين برای عملی شدن این پروژه‌‌ اعلام آمادگی کرده‌اند. بر اساس معلومات اداره‌ی خط آهن، اين راه آهن از اکثر ولايت‌ها عبور و سپس با کشورهای منطقه وصل می‌شود. با عملى شدن آن، بخش‌های معادن، زراعت و آبيارى، تجارت و ترانزيت و پروژه‌هاى بزرگ زيربنايى توسعه می‌یابند.

افغانستان در بین کشورهای جهان دارای کمترین خط آهن است. در حال حاضر بيش از ٥٠ کيلومتر خط آهن ازبکستان، از طريق بندر تجارتى حيرتان تا ميدان هوايى مزار شريف موجود است. قرار بود که ایران پروژه‌ی ساخت 60 کیلومتر خط آهن از مرز این کشور تا ولسوالی غوریان هرات را تکمیل کند؛ اما به دلیل نا‌معلوم کار آن به تأخیر افتاده است.

اما هیأت ایرانی در نشست دوشنبه وعده داده که این پروژه‌ را به‌زودی تکمیل می‌کنند. نمایندگان کشورهای افغانستان، چین، قرغیزستان، تاجیکستان و ایران چندی پیش در شهر دوشنبه تاجیکستان روی ایجاد یک خط آهن به طول 2100 کیلوتر توافق کردند. حدود 150 کیلومتر این راه آهن از ‌افغانستان می‌گذرد.