هشدار نمایندگی‌های سیاسی و قونسلی افغانستان درباره‌ی پی‌آمد عدم رسیدگی به بحران کشور

نمایندگی‌های سیاسی و قونسلی «جمهوری اسلامی افغانستان» در خارج در روز جهانی یادبود از قربانیان تروریسم هشدار داده‌اند که عدم رسیدگی به بحران افغانستان منجر به افزایش تهدید تروریسم و افراط‌گرایی خواهد شد.

امروز (دوشنبه، ۳۰ اسد) برابر با ۲۱ آگست، روز جهانی یادبود و ادای احترام به قربانیان تروریسم است.

نمایندگی‌های سیاسی و قونسلی با نشر اعلامیه‌ای گفته‌اند که این روز ارزش و اهمیت ویژه‌ای برای افغانستان دارد.

به‌گفته‌ی این نمایندگی‌ها، مردم افغانستان در خط مقدم تلاش بین‌المللی برای شکست‌دادن این تهدید ایستاد‌ه‌اند.

نمایندگی‌های سیاسی و قونسلی بر اهمیت تأمین عدالت برای همه‌ی قربانیان تروریسم در افغانستان و سراسر جهان از طریق بازخواست عاملان و محاکمه‌ی آنان تأکید کرده‌اند.

این نمایندگی‌ها افزوده‌اند که تسلط طالبان بر افغانستان منجر به وضعیت پیچیده‌تری شده است که با آنچه قرار بود بدست آید، فاصله‌ای زیادی دارد.

در اعلامیه‌ی نمایندگی‌های سیاسی و قونسلی افغانستان آمده است: «مردم ما هنوز با یک بحران سیاسی، امنیتی و اقتصادی روبه‌رو هستند که بدتر می‌شود و زندگی میلیون‌ها هم‌وطن ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر بحران افغانستان حل نشود، پی‌آمدهای خطرناکی در افغانستان و خارج از کشور، از جمله تهدید فزاینده‌ی تروریسم و افراط‌گرایی خواهد داشت.»

این نمایندگی‌ها تأکید کرده که بهترین راه برای تجلیل و ادای احترام به تمام افغانستانی‌ها و دوستان افغانستان که جان خود را در حملات تروریستی از دست داده‌اند، تحقق‌بخشیدن به هدفی است که برای رسیدن به آن در نظر گفته شده است: تضمین صلح واقعی در یک افغانستان متحد، باثبات و دموکراتیک.

پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، بارها درباره‌ی تبدیل‌شدن این کشور به پایگاه تروریستی ابراز نگرانی شده‌ است.

طالبان اما حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان را رد می‌کنند.