وزارت مهاجران و عودت کنندگان: با سران پاکستان برای حل مشکلات مهاجران گفت‌و‌گو می‌کنیم

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت مهاجران و عودت کنندگان اعلام کردند که برای حل مشکلات مهاجران افغان در پاکستان با سران این کشور وارد گفت‌و‌گو‌ می‌شوند. اسلام‌الدين جرئت، سخن‌گوى این وزارت دیروز گفت، به‌زودى ‌در مورد مشکلات مهاجران افغانستان در پاکستان با مقامات آن کشور گفت‌وگو می‌نماییم.

حکومت خیبر پشتونخواه پاکستان به تاريخ ٢٨ قوس در نشست کابینه‌ی ايالتى، امر اخراج مهاجران افغان را در مدت یک‌ماه آينده از آن ایالت صادر کرد. سخنگوی وزارت مهاجران و عودت گنندگان در این مورد گفت که این تصمیم خلاف تعهدات دوجانبه است و ما این مشکلات را از راه ديپلماتيک حل می‌کنیم.

بر اساس معلومات وزارت امور مهاجران و عودت کنندگان، در حال حاضر حدود ١،٦ ميليون افغان به‌طور قانونى و يک ميليون تن ديگر بدون داشتن مدرک قانونى، در پاکستان زندگى مى‌کنند. از جمع ٢،٦ ميليون مهاجر افغان، حدود يک ميليون تن آن در ايالت خيبر پشتونخواه پاکستان به‌سر می‌برند.

سخنگوی وزارت مهاجران می‌گوید، تصمیم اخیر حکومت ايالتى جنبه‌ی عملى ندارد؛ زيرا تصاميم حکومت‌هاى ايالتى در حد پيش‌نهاد است و فيصله‌ی نهايى را حکومت مرکزى پاکستان اتخاذ مى‌کند. جرئت به پژواک گفته که اعلام اين تصميم بيش‌تر جنبه‌ی رسانه‌‌ای دارد و به احتمال زیاد، اين تصميم توسط حکومت مرکزى پاکستان اتخاذ نشده است.

او افزود که اگر اين تصميم حکومت ايالتى خيبر پشتونخواه عملى شود، خلاف تعهدات دو کشور خواهد بود. جرئت تأکید کرد که در نشست‌هاى دو‌جانبه با مقام‌هاى پاکستانى، توافق کرديم که مهاجران افغان تا پايان سال ٢٠١٥ در این کشور باقی بمانند. اما افزود که اگر پاکستان مهاجران افغان را اجبارا اخراج کند، با مشکلات جدی مواجه می‌شویم.

او از عملکرد پاکستان در قسمت مهاجران افغان در جریان سال گذشته ابراز خرسندی کرد و گفت که از گذشته‌ها با مهاجران افغان برخورد خوب داشته و اميدواریم در آينده اين روند ادامه یابد. جرئت در اخیر از کميشنرى عالى ملل سازمان ملل متحد در امور پناهندگان خواست که تصمیم اخیر حکومت خیبر پشتونخوا‌ه را بررسی کند.