محمد محقق: نامزدوزیران کلیدی امروز یا فردا معرفی می‌شوند

اطلاعات روز: محمد محقق، معاون ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی گفت که نامزدوزیران کلیدی امروز یا ‌فردا توسط رییس جمهور و رییس اجرایی معرفی می‌شوند. آقای محقق دیروز در نشست شورای مجاهدین افغانستان در کابل تأکید کرد که باقی اعضای کابینه‌‌ بین یک هفته یا ده روز دیگر برای دریافت رای اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند.

معاون ریاست اجرایی گفت که اعضای کابینه‌ی جدید افراد مسلکی و کارا خواهند بود. این در حالی است که مجلس نمایندگان دو روز پیش برای معرفی اعضای کابینه‌ی جدید‌ به رهبری دولت یک هفته‌ ضرب‌الاجل داد. اعضای مجلس گفتند که اگر تا این مدت اعضای کابینه‌ی جدید معرفی نشوند، تصمم جدی ‌اتخاذ می‌کنند.

حدود سه ماه از تشکیل حکومت جدید می‌گذرد؛ اما هنوز اعضای این کابینه معرفی نشده است. در حال حاضر تمام وزارت‌ها و اداره‌‌های کلیدی توسط سرپرستان اداره می‌شوند. در حالی که شماری از اعضای شواری ملی و نهادهای مدنی تأکید دارند، سرپرستان احساس مسئولیت نمی‌کنند و این مسئله مشکلاتی را در عرصه‌های مختلف افزایش داده است.

شهروندان نیز می‌گویند که حکومت وحدت ملی مشکلات موجود در کشور را در نظر بگیرند و بر اساس زدو‌بندهای شخصی و سیاسی، معرفی کابینه‌ی جدید را به تأخیر نیدازند. آنان هم‌چنان از سران این حکومت خواسته‌اند که در کابینه‌ی جدید افراد شایسته، مسلکی و بدون داشتن تابیعت دوگانه را برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کنند.

اعضای مجلس نمایندگان چندی پیش تصمیم گرفتند که به افراد دارای دو تابیعت‌ رای اعتماد نمی‌دهد؛ زیرا چنین افراد در حکومت قبلی متهم به فساد شدند و سپس به‌سادگی از کشور فرار کردند. از سویی هم، دیروز اعضای مجلس سنا از رییس جمهور و رییس اجرایی خواستند که افراد کارا و مختصص را در کابینه‌ی جدید معرفی کنند.

هدایت‌الله رهایی، عضو سنا گفت که رهبران حکومت وحدت ملی اعلام کابینه را به تعویق انداختند و وعده دادند‌ که افراد مسلکی و متخصص را به عنوان نامزدوزیر به مجلس معرفی می‌‌کنیم؛ اما حالا برخی از چهره‌هایی که نام‌شان به عنوان نامزدوزیر احتمالی در رسانه‌ها نشر شده‌ است، شایسته و مسلکی نیستند.

رهایی افزود، اگر حکومت می‌خواهد‌ افغانستان از بحران نجات پیدا کند و ثبات در کشور حاکم شود، به‌ویژه در وزارت‌های امنیتی باید افراد مسلکی را معرفی کند. او افزود که ملای مسجد نمی‌تواند به عنوان وزیر خارجه یا داخله اجرای وظیفه کند. سناتوران دیگر نیز روی این مسئله تأکید داشتند.

این اظهارات در حالی مطرح شدند که برخی از رسانه‌ها گزارش داده‌اند که در هفته‌ی روان ۴ نامزدوزیر توسط اشرف غنی و ۴ تن دیگر از سوی عبدالله و یک تن دیگر به‌طور مستقل برای دریافت رای اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند. در این گزارش نام صلاح‌الدین ربانی، رییس شورای عالی صلح به عنوان نامزدوزیر امور خارجه و نام‌های فضل احمد معنوى به عنوان نامزد‌وزیر وزارت داخله، شير محمد كريمى، نامزد‌وزیر وزارت دفاع، جيلانى پوپل، نامزد‌وزیر وزارت ماليه، سعادت نادرى، نامزد‌وزیر وزارت كار و امور اجتماعی و گلزى به‌حیث ‌نامزد‌وزیر وزارت احیا و انكشاف دهات، سردار محمد رحيمى به عنوان نامزدوزیر وزارت تجارت و صنایع، فیض‌الله زکی، نامزد‌وزیر وزارت اطلاعات و فرهنگ و رحمت‌الله نبيل، نامزد رياست عمومى امنيت ملی آمده بود. اما آصف آشنا، معاون سخنگوی ریاست اجرایی در گفت‌و‌گو با روزنامه‌ی اطلاعات روز، نشر این گزارش‌ها را رد کرد.