Tasnim News

مرکز خبرنگاران: ۱۳ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در زندان‌های طالبان به سر می‌برند

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که با بازداشت محمد حسین ولایتی، عکاس خبری ایرانی شمار خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای زندانی در زندان‌های طالبان به ۱۳ نفر رسیده است.

ولایتی عکاس و تدوین‌گر خبرگزاری تسنیم ایران است و روز شنبه هفته جاری (۲۸ اسد) هنگام بازگشت به ایران، در میدان هوایی کابل بازداشت شده است.

تسنیم نوشته است که نیروهای امنیتی طالبان بدون هیچ توضیح عکاس این رسانه را بازداشت کرده‌اند و پیگیری‌ها برای آزادی او نتیجه نداده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی از بازداشت محمد حسین ولایتی، از مسئولان طالبان خواسته‌اند که این عکاس خبری را آزاد کنند و به روند بازداشت و آزار و اذیت خبرنگاران در افغانستان پایان دهند.

به گفته‌ی این مرکز، در دو هفته گذشته دست‌کم ۱۱ خبرنگار در مناطق مختلف کشور بازداشت شده‌اند که از جمله آنان نُه نفر همچنان در زندان به‌سر می‌برند.

معلومات مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که دست‌کم چهار خبرنگار دیگر که در ماه‌های اخیر بازداشت شده بودند نیز در زندان هستند که با این حساب مجموع خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای که در حال حاضر در کشور زندانی‌اند به ۱۳ نفر می‌رسد.

دلیل بازداشت تمام این خبرنگاران روشن نیست و مسئولان طالبان در این زمینه چیزی نگفته‌اند.

همزمان با افزایش بازداشت خبرنگاران، خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته است که در سال گذشته در سطح کشور، هیچ خشونتی در برابر خبرنگار ثبت نشده است.