اطلاعات روز

طالبان در بامیان ۹۱ نفر را بدون آزمون به‌عنوان استاد در مدارس دینی گماشتند

ریاست معارف طالبان در ولایت بامیان، ۹۱ نفر را بدون آزمون به‌عنوان استاد در مدارس دینی در روستاهای این ولایت گماشته‌اند.

در نامه‌ی وزارت معارف طالبان که اطلاعات روز به نسخه‌ای از آن دست یافته، آمده است که بر «حسب لزوم دید معینیت اداری وزارت معارف» ۹۱ نفر از مدرسین مدارس «دهاتی» ولسوالی‌های بامیان بدون آزمون، به‌گونه‌ی حکمی مقرر شده‌اند. در این نامه فهرست تمام افراد گماشته‌شده ذکر شده است.

در همین حال، منابع معتبر در بامیان می‌گویند که رحمت‌الله قندیلی، رییس معارف طالبان در بامیان و فاروق فاروقی، آمر تعلیمات اسلامی این گروه، در تبانی با یکدیگر نزدیکان و اقوام خود را به‌عنوان استاد مدارس پیشنهاد کرده بودند.

منابع ادعا دارند که این افراد فاقد تحصیلات هستند و حتا در «فارغ بودن‌شان از مکتب شک وجود دارد و مدارک بیشتر آن‌ها جعلی و تقلبی است».

در لیست افراد تازه گماشته‌شده دیده می‌شود که بیشتر این افراد فارغان صنف دوازدهم هستند.

یک منبع معتبر در ریاست معارف طالبان در بامیان می‌گوید که این تقرری‌های «فراقانونی»، پس از آن صورت گرفته است که ناظر جعفری از این ریاست سبک‌دوش و به‌جای آن، رحمت‌الله قندیلی ریاست معارف بامیان را برعهده گرفته است.

طالبان توجه ویژه به مدارس دینی دارند. این گروه پس از حاکمیت بر افغانستان ده‌ها مدرسه‌ی دینی ساخته‌اند.

وزارت معارف طالبان در ماه ثور سال گذشته‌ی خورشیدی اعلام کرد که در مرکز هر ولایت یک مدرسه‌ی بزرگ جهادی با ظرفیت هزار نفر و در هر ولسوالی از سه تا ۱۰ مدرسه‌ی دینی می‌سازد.

این در حالی است که طالبان مکاتب دخترانه‌ی دوره‌ی متوسطه و لیسه را مسدود‌ و دانشجویان دختر را از رفتن به دانشگاه‌ها منع کرده‌اند.