صلیب سرخ پرداخت معاش ۱۰ هزار و ۹۰۰ کارمند صحی را به طالبان واگذار می‌کند

کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرده است که پرداخت معاش ۱۰ هزار و ۹۰۰ داکتر، نرس، کارمند صحی و همچنان حمایت مالی از ۳۳ شفاخانه را از آخر ماه آگست به طالبان واگذار می‌کند.

این نهاد امروز (سه‌شنبه، ۷ سنبله) اعلام کرده است که واگذاری مسئولیت‌‌ها در این شفاخانه‌ها به طالبان از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

بر اساس اعلامیه‌ی این نهاد، طالبان مسئولیت هشت شفاخانه از این شفاخانه‌ها را در ماه اپریل سال جاری میلادی به عهده گرفته بودند.

صلیب سرخ گفته است که مسئولان بخش صحی طالبان تمایل و‌ عزم شان را برای به عهده‌گرفتن مسئولیت امور این شفاخانه‌ها و رفع نیازهای صحی مردم نشان داده‌اند.

این نهاد گفته است که حمایت مالی از این شفاخانه‌ها را پس از تغییر نظام‌ در افغانستان در آگست سال ۲۰۲۱ و برای جلوگیری از فروپاشی نظام صحی کشور، به عهده گرفت.

در اعلامیه‌ی صلیب سرخ آمده است که این نهاد در دو سال گذشته علاوه بر پرداخت معاش کارمندان این شفاخانه‌ها، هزینه تهیه‌ی دارو، لوازم صحی و مصارف روزانه‌ی چون برق، خدمات آمبولانس، آزمایش‌های لابراتواری و غذای بیماران را نیز پرداخته است.

این نهاد گفته هرچند که برنامه‌ی حمایت مالی از این شفاخانه‌ها را متوقف می‌کند، اما با شماری از نهادهای کمک‌کننده در حال گفت‌وگو است تا بتواند بخش‌هایی از این برنامه را ادامه دهد.

صلیب سرخ در عین حال گفته است به حمایت خود از مراکز مراقبت‌های اولیه‌ی صحی ادامه خواهد داد و از ۴۷ مرکز صحی جمعیت هلال احمر افغانستان حمایت می‌کند.

این نهاد افزوده که با طالبان برای بهبود ارائه‌ی خدمات صحی در توقیف‌خانه‌ها، از جمله کلینیک‌های زندان سرپوزه قندهار و زندان هرات همکاری خواهد کرد.

کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ همچنین گفته است که به حمایت از هفت مرکز بازتوانی فیزیکی و بخش عاجل شفاخانه‌‌ی حوزوی و ولایتی غزنی و شفاخانه‌ی ولسوالی رخه پنجشیر ادامه خواهد داد.

صلیب سرخ گفته است که افغانستان دومین عملیات بزرگ کمک‌رسانی این نهاد در سطح جهان است و هیچ برنامه‌ای برای ترک این کشور ندارد.

این نهاد در عین حال گفته است که بیش از نیمی از مردم افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و از هر دو نفر یک نفر آنان به خدمات صحی یا غذای کافی دسترسی دارند.

کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ از جامعه‌ی بین‌المللی و نهادهای انکشافی خواسته است که کمک‌های خود را به بخش‌های حیاتی و زیرساخت‌های عمومی در افغانستان افزایش دهند.

به‌گفته‌ی این نهاد، کمک‌های بشردوستانه برای شمار زیادی از شهروندان افغانستان که بسیاری از آنان سال‌ها رنج را متحمل شده‌اند، ضروری است.

امسال به‌دلیل کمبود بودجه، شمار زیادی از نهادهای بین‌المللی برنامه‌های کمک‌رسانی به مردم افغانستان را کاهش داده‌اند.

دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرده است که برای کمک به افراد آسیب‌پذیر در افغانستان تا پایان سال جاری میلادی به ۲.۲۵ میلیارد دالر بودجه نیاز است.