حضور زنان تروریست خارجی در افغانستان 12 زن ازبکستانی با طالبان در ساخت ماین‌ها همکاری دارند

اطلاعات روز: برای نخستین بار حدود دوازده زن ازبکستانی وارد ولایت سرپل در شمال کشور شده‌اند و با طالبان در ساخت‌ ماین‌های کنار جاده‌ و راه‌اندازی حملات همکاری دارند. مقام‌های محلی ولایت سرپل دیروز گفتند که این زنان تروریست به هدف آموزش دادن زنان افغان برای انجام حملات انتحاری و ساخت ماین‌های کنار جاده وارد این ولایت شده‌اند.

عبدالجبار حق‌بین، سرپرست ولایت سرپل گفت که این خانم‌ها از مخالفان دولت ازبکستان اند و برای همکاری با طالبان در قریه‌ی سالریزی ولسوالی کوهستانات این ولایت جابه‌جا شده‌اند. آنان ساختن ماین‌های مقناطیسی و کارگذاری آن را به طالبان آموزش می‌دهند. در حال حاضر تلاش‌های حکومت برای بازداشت این زنان تروریست آغاز شده است.

سرپرست ولایت سرپل گفت که رییس جمهور حکم بازداشت این افراد را صادر کرده و در حال حاضر عملیات برای بازداشت آنان در ولسوالی کوهستانات این ولایت جریان دارد. گفته می‌شود که بر علاوه‌ی 12 زن، چهار مرد ازبکستانی نیز برای همکاری با طالبان وارد این ولایت شده‌اند.

این افراد حدود یک‌ماه پیش وارد ولایت سرپل شده‌ و هنوز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت نشده‌اند. در همین حال، نور حبیب‌ گل بهاری، فرمانده پولیس ولایت سرپل می‌گوید که برای شناسایی و بازداشت این افراد دو بار عملیات را در منطقه‌ی مذکور راه‌اندازی کرده‌اند، اما تا حالا هیچ‌گونه شواهدی در ارتباط به آنان به‌دست‌شان نیامده‌اند.

اما برخی از رسانه‌ها به از نقل منابع گزارش داده‌اند، این افراد هنگام عملیات نیروهای امنیتی جای‌شان را تغییر می‌دهند. با این حال، شهروندان و شماری از کارشناسان نظامی موجودیت این تروریستان را در کشور خطرناک خوانده و از نیروهای امنیتی خواسته‌اند که آنان را به‌زودی شناسایی و بازداشت کنند.

به گفته‌ی آنان، مخالفان مسلح دولت در حال حاضر در تلاش برهم زدن امنیت شمال کشور اند. فعالیت‌های تروریستان در یک سال اخیر در ولایت‌های شمالی، به‌ویژه سرپل، بدخشان، قندوز و فاریاب افزایش یافته‌اند. بر اساس گزارش‌ها، در اکثر فعالیت‌های تخریبی در کنار طالبان، جنگجویان پاکستانی، عربی، چچینی و ازبکستانی نیز سهم دارند.