اطلاعات روز

سیگار: ۸۴۰ هزار نفر از متقاضیان ویزای مهاجرت به امریکا هنوز در افغانستان به‌سر می‌برند

اداره‌ی بازرس ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گوید که ۸۴۰ هزار نفر از شهروندان افغانستان که برای دریافت ویزای ویژه‌ی مهاجرت به امریکا (اس‌آی‌وی) درخواست داده‌اند، هنوز در افغانستان به‌سر می‌برند و منتظر نتیجه‌ی درخواست خود هستند.

بر اساس گزارشی که سیگار روز پنج‌شنبه (۹ سنبله) منتشر کرده، از زمان خروج امریکا از افغانستان متقاضیان این برنامه به‌شدت افزایش یافته است.

سیگار گفته است که در ماه اکتوبر سال ۲۰۲۱ شمار افرادی که برای دریافت ویزای ویژه‌ی مهاجرت به امریکا درخواست داده بودند، کم‌تر از ۳۰ هزار نفر بود، اما تا دسامبر سال ۲۰۲۲ این تعداد به ۱۵۵ هزار متقاضی افزایش یافت.

در این گزارش آمده است که این ارقام شامل اعضای خانواده‌های متقاضیان نمی‌شوند که در صورت پذیرش، آنان نیز اجازه‌ی اسکان در امریکا را دریافت خواهند کرد.

سیگار نوشته که بر اساس برآورد وزارت خارجه‌ی امریکا، تا ماه اپریل سال جاری میلادی بیش از ۸۴۰ هزار نفر از درخواست‌کنندگان ویزای ویژه‌ی مهاجرت و خانواده‌های آنان در افغانستان باقی مانده‌اند.

وزارت خارجه‌ی امریکا گفته که همه‌ی کسانی‌ که درخواست می‌دهند پذیرفته نمی‌شوند و بیش از ۵۰ درصد از متقاضیان تا زمانی که درخواست‌شان به مراحل کلیدی بررسی نمی‌رسد، واجد شرایط شناخته نمی‌شوند.

این وزارت افزوده که جو بایدن، رییس‌جمهور این کشور از زمان آغاز به‌کار در جنوری سال ۲۰۲۱ تا ماه آگست سال جاری میلادی، ۳۴ هزار ویزای ویژه‌ی مهاجرت به آن کشور صادر کرده است که افزایش قابل توجهی را نسبت به سال‌های قبل نشان می‌دهد.

سیگار گفته است که وزارت خارجه‌ی امریکا اکنون کارمندان بیشتری را برای بررسی درخواست‌ها استخدام کرده و با پنتاگون نیز برای تأیید کار درخواست‌دهندگان هماهنگ شده است.

برنامه‌ی ویزای ویژه‌ برای مهاجرت به امریکا (اس‌آی‌وی) در سال ۲۰۰۹ میلادی برای کمک به افرادی که با نیروها و نهادهای امریکایی در افغانستان کار کرده بودند و به همین دلیل در معرض خطر بودند، راه‌اندازی شد.

اما پس از تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، همزمان با افزایش شمار درخواست‌دهندگان، انتقادات زیادی از پیشرفت آهسته‌ی روند رسیدگی به درخواست‌‌ها مطرح شده است.

پیش از این آسوشیتدپرس گزارش داده بود که بیش از ۱۵۰ هزار نفر از افرادی که منتظر دریافت ویزای امریکا هستند، در پاکستان «در برزخ بلاتکلیفی» به‌سر می‌برند.

دیدگاه‌های شما
  1. سلام احترام مدیر صاحب من بسیارکوشش کردم من یک فرد نظامی دولت جمهوری اسلامی افغانستان در قعطه حاص کماندو به حیث استاد وظیفه نمودم تا ختم دولت جمهوری اسلامی افغانستان مدت دوسال میشود پنهانم به کجا مراجعه کنم لطفا کمک کنید تمام دارای حوده فروخت بحاطر انتظار که دولت امریکا نی ماه را جواب میدهد نی حارج میسازد دستم تنگ شده شما کسان را که برده یی انها کسان هستن که مستری وسایط ملکی ها هستن ولی کیس انداحتن شما انهارا حارج نمودید ولی ما متاسفانه ما که در حطر هستیم مشگلات مارا در نظر نکرفته یت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *