افغانستان و پاکستان توافق‌نامه‌ صلح و همکاری امضا کنند

اطلاعات روز: یکی از رهبران اپوزیسیون پاکستان می‌گوید که برای مبارزه با تروریزم و بهبود امنیت‌ افغانستان و پاکستان، سران حکومت دو کشور باید به‌زودی توافق‌نامه‌ی صلح و همکاری را ‌امضا کنند. او از وزارت خارجه‌‌ و دفاع پاکستان خواسته است که در این مورد با مقام‌های حکومتی افغانستان وارد گفت‌وگو شوند.

این اظهارات را اعتزاز احسن، رهبر حزب اپوزسیون پاکستان دیروز در نشست مجلس سنای این کشور بیان کرده است. در این نشست روی حمله‌ی اخیر افراد مسلح در پشاور پاکستان نیز بحث و رایزنی شده است. چند روز پیش یک گروه‌ شش نفری افراد مسلح بر یک مکتب نظامی در پشاور پاکستان حمله کردند و بیش از 130 تن را به قتل رساندند.

در این رویداد حدود 150 تن دیگر زخمی شدند. به‌دنبال آن، راحل شریف، رییس ستاد مشترک‌ ارتش پاکستان وارد کابل شد و با اشرف غنی، رییس جمهور کشور مذاکره کرد. رییس جمهور در این دیدار تروریزم را دشمن افغانستان و پاکستان خواند و گفت که دو کشور برای مبارزه با آنان باید صادقانه عمل کنند.

مقام‌های حکومتی همواره گفته‌اند که لانه‌های تروریزم در خاک پاکستان اند و از آن‌جا علیه افغانستان تمویل و تجهیز می‌شو‌د. با این حال، اعتزاز احسن در نشست مجلس سنای پاکستان ‌طالب را پدیده‌ی غیر‌انسانی توصیف کرد و گفت که حیوانات بر هم‌نوع‌شان رحم می‌کنند؛ اما طالبان تروریست از چنین ویژگی برخودار نیستند.