ايمل فيضى: امريکا می‌داند ملا عمر در کراچی پاکستان است

اطلاعات روز: ایمل فیضی، سخنگوی حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور دست به افشاگری زده و گفته است که آدرس دقیق ملا محمد عمر، رهبر طالبان برای امریکا معلوم است؛ اما برای بازداشت وی اقدامی نکرده است. او دیروز به پژواک گفت، جان کری، وزیر خارجه‌ی کنونی امریکا روزی به کرزی گفته بود که ملا عمر در کراچی پاکستان است.

به گفته‌ی او، زمانی‌ که جان کری‌ سناتور ‌بود، در دیداری با حامد کرزی اظهار داشت که ملا عمر در کراچی پاکستان تحث محافظت نظامیان این کشور قرار دارد. ملا عمر از سال ۲۰۰۱ بدین‌سو در لیست افراد تحت تعقیب امریکا قرار داشت و این کشور برای ارائه‌ی معلوماتی که منجر به بازداشت او شود، 10 میلیون دالر جایزه تعیین کرده بود.

دو روز پیش دریادار جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت، پس از دوم جنوری این وظیفه‌ی دولت افغانستان است که به‌دنبال افرادی مانند ملا عمر باشد. به گفته‌ی او، امریکا در سال آینده زمانی اعضای طالبان را مورد هدف قرار می‌دهد که حرکت آن‌ها تهدید مستقیم علیه امریکا و شرکای افغانش محسوب شود.

با این حال، سخنگوی رییس جمهور پیشین گفته است که در سفر اخير رييس جمهور کرزى به امريکا، مشاور امنيت ملى امريکا در حضور رييس استخبارات و ساير مقام‌های دیگر این کشور گفت که طالبان بعد از سال ٢٠١٥ دشمنان امريکا نيستند و امريکا به جنگ خود عليه آن‌ها ادامه نمى‌دهد؛ اما امريکا به جنگ ضد‌تروريزم خود ادامه می‌دهد.

او می‌‌گوید که مقام‌های امریکایی در این سفر به رییس جمهور گفته بودند، بعد از سال 2014 زمانی افراد یا گروه‌های تروریستی را مورد هدف قرار می‌دهند که بر سفارت و شهروندان‌شان در افغانستان حمله کنند. فیضی گفته است که کرزی خطاب به مقام‌های امریکایی گفت که اگر کدام حمله‌ی انتحارى در افغانستان رخ دهد و بر اثر آن ٧٠-٨٠ تن کشته شوند، این برای شما حمله‌ی تروریستی نیست؟ مشاور امنيت ملى امريکا گفت، ‌نخير.

فیضی افزوده است که مشاور امنیت ملی امریکا در این سفر کرزی در مورد این‌که اگر هزاران تروریست در لباس طالب از پاکستان وارد افغانستان شوند و بخشی از افغانستان در کنترول آنان دربیاید، موقف امریکا چه خواهد بود، گفت که این موضوع مربوط به افغانستان و پاکستان است و به امریکا ‌ربطی ندارد.

سخنگوی پشین ریاست جمهوری کشور می‌گوید که به همین دلیل حامد کرزی در قبال سیاست امریکا مشکوک شد و برای امضای پیمان امنیتی با این کشور، شر‌ط گذاشت. فیضی در ادامه گفته است که به همین دلیل، رییس جمهور کرزی با باز شدن دفتر طالبان در قطر مخالفت شدید نشان داد.