ادامه‌ی انسداد گذرگاه تورخم؛ پاکستان طالبان را متهم به ساخت تأسیسات در داخل خاک خود کرد

ممتاز زهرا بلوچ، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی پاکستان بیانیه‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان درباره‌ی انسداد گذرگاه تورخم را «تعجب‌آور» خوانده و گفته است که مقام‌های طالبان دلایل بسته‌شدن مرز پاکستان و افغانستان را به‌ خوبی می‌دانند. او طالبان را متهم به ساخت تأسیسات در خاک پاکستان کرده است.

گذرگاه تورخم روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته (۱۵ سنبله) در پی درگیری میان طالبان و نظامیان مرزی پاکستان مسدود شد.

پیشتر وزارت خارجه‌ی طالبان گفته بود که تورخم از سوی پاکستان پس از شلیک نظامیان آن کشور بر نیروهای طالبان که در حال ترمیم یک پاسگاه امنیتی بودند، مسدود شده است.

این وزارت در اعلامیه‌ی خود گفته بود که طالبان «بستن دروازه‌ی تورخم از جانب پاکستان و شلیک بر نیروهای امنیتی افغان (طالبان) را اقدامات خلاف حسن هم‌جواری می‌دانند».

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی پاکستان امروز (دوشنبه، ۲۰ سنبله) در اعلامیه‌ای طالبان را متهم به ساخت تأسیسات در خاک پاکستان کرده و گفته است که این کشور نمی‌تواند ساختن هیچ ساختمانی توسط حکومت طالبان در داخل خاک خود را بپذیرد، زیرا این بناها حاکمیت پاکستان را نقض می‌کند.

بلوچ افزوده است که روز چهارشنبه، زمانی که طالبان از ساخت تأسیسات «غیرقانونی» منع شدند، به‌جای حل مسالمت‌آمیز، به تیراندازی بی‌رویه متوسل شدند و پاسگاه‌های نظامی پاکستان را هدف قرار دادند و همچنین به زیرساخت‌های مرزی تورخم آسیب رساندند.

او گفته است: «چنین تیراندازی‌های بی‌دلیل و بی‌رویه به پاسگاه‌های مرزی پاکستان تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست.»

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی پاکستان اضافه کرده است که شلیک بی‌دلیل نیروهای امنیتی مرزی طالبان همواره عناصر تروریستی را جسور می‌کند. به‌گفته‌ی او، این عناصر در داخل افغانستان از پناهگاه‌هایی برخوردار هستند.

او علاوه کرده است که پاکستان به خویشتن‌داری و اولویت‌دادن به گفت‌وگو در مواجهه با «تحریکات مداوم و غیرقابل توجیه» نیروهای طالبان در گذرگاه تورخم ادامه داده است، اما به‌گفته‌ی او، تورخم در زمان درگیری‌های مرزی یا استفاده از خاک افغانستان برای حملات تروریستی علیه پاکستان مسدود می‌شود.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی پاکستان در اعلامیه‌ی خود افزوده است که وزارت خارجه‌ی طالبان حاوی برخی اظهار نظرهای بی‌ربط و توصیه‌های ناخواسته در مورد اقتصاد و تجارت خارجی پاکستان است.

او گفته است که در چند دهه‌ی گذشته، پاکستان تجارت ترانزیتی افغانستان را تسهیل کرده است و این کار را ادامه خواهد داد. با این حال، بلوچ افزوده است که پاکستان نمی‌تواند اجازه‌ی سوءاستفاده از توافق‌نامه‌ی تجارت ترانزیتی را بدهد.

وزارت خارجه‌ی طالبان گفته بود که پاکستان بر خلاف تعهدات قبلی، عرف حاکم و قوانین بین‌المللی، «بیشتر اوقات در بندر کراچی مشکلات ایجاد می‌کند و همزمان با رسیدن محصولات زراعتی و میوه‌جات افغانستان دروازه‌ها را به بهانه‌های توجیه‌ناپذیر می‌بندد».

به‌گفته‌ی این وزارت، پاکستان در این اواخر صدها کانتینر اموال و عراده‌جات افغانستان را «به بهانه‌ی فهرست حساس (Sensitive list)» در بندر کراچی متوقف ساخته است.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی پاکستان در ادامه افزوده است که کشورش آماده است تا همه مسائل و نگرانی‌های دوجانبه را از طریق گفت‌و‌گوی سازنده حل کند.

او گفته است: «ما از مقام‌های موقت افغانستان انتظار داریم که به تمامیت ارضی پاکستان احترام بگذارند و اطمینان حاصل کنند که خاک افغانستان به‌عنوان سکوی پرتاب برای حملات تروریستی علیه پاکستان استفاده نمی‌شود.»