پوتین: با افغانستان در مبارزه با تروریزم همکاری ‌شود

اطلاعات روز: ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی در مسکو در مورد وضعیت کشور پس از سال 2014 ابراز نگرانی کرده و گفته است که سران این سازمان در مبارزه با تروریزم و قاچاق مواد مخدر با افغانستان همکاری لازم کنند.

پوتین می‌گوید که سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی برای بروز تهدیدهای جدید پس از سال 2014 از افغانستان، اقدام‌ کنند. به گفته‌ی او، با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، خطرهای امنیتی در کشورهای منطقه بیش‌تر می‌شوند. او خواستار گرفتن تدابیر ویژه برای حفظ سرحدات افغانستان و تاجیکستان نیز شده است.

رییس جمهور روسیه تأکید کرده است که همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، دولت اسلامی قصد ایجاد خلافت اسلامی در ولایت‌های مشخص این کشور را دارد و از این طریق می‌خواهد فعالیت خود را در آسیای میانه افزایش دهد. او از کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی خواست که برای رفع این چالش‌ها با افغانستان همکاری کنند.

نشست سازمان پیمان امنیت جمعی دو روز پیش در مسکو، پایتخت روسیه برگزار شد و در این نشست در زمینه‌ی مبارزه با تروریزم و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر در افغانستان نیز بحث شده است. این سازمان در اخیر با نشر اعلامیه‌‌ای، برای همکاری در بخش‌های مبارزه با تروریزم و تهدید مواد مخدر با حکومت جدید اعلام آمادگی کرده است.

الماس بیک اتامبایف، رییس جمهور قرغیزستان در این نشست گفته است که برای رسیدن به صلح و پیروزی‌های بیش‌تر، باید همکاری کشورهای منطقه بیش‌تر شود. هم‌چنان رییس جمهور می‌گوید، کشورش در ظرف چند سال گذشته عملیات مشترک بر ضد مواد مخدر در افغانستان انجام داده که در نتیجه‌ی آن در سال روان 17 تُن مواد مخدر ضبط شده است.