اداره‌ی احصائیه و معلومات طالبان: امسال ۴.۳۵ میلیون تُن گندم در کشور تولید شده است

اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات افغانستان که اکنون تحت کنترل طالبان فعالیت می‌کند، می‌گوید که در سال ۱۴۰۲ خورشیدی ۴.۳۵ میلیون تُن گندم در کشور تولید شده است.

این اداره امروز (چهارشنبه، ۲۹ سنبله) با نشر گزارشی گفته است که این آمار را از طریق تکنالوژی «ریموت سنسینگ» و تحلیل و تجزیه‌ی تصاویر ماهواره‌ای بدست آورده است.

این اداره می‌گوید این آمار نشان می‌دهد که امسال کشت گندم در کشور نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش یافته است.

در گزارش این اداره آمده است که در سال جاری خورشیدی ۲.۰۲ میلیون هکتار زمین در کشور گندم کشت شده که ۱.۳۴ میلیون هکتار آن گندم آبی و ۶۸۰ هزار هکتار دیگر آن گندم للمی کشت شده است.

بر اساس این گزارش، امسال ولایت‌های هلمند و قندوز بیشترین و ولایت‌های پنجشیر، سمنگان و نورستان کم‌ترین تولید گندم آبی را داشته‌اند.

این اداره می‌گوید که ولایت‌های تخار و فاریاب بیشترین و ننگرهار و بامیان هم کم‌ترین تولید گندم للمی را داشته‌اند.

در گزارش این اداره آمده است که کشت گندم آبی در سال جاری ۴.۴ درصد و کشت گندم للمی ۱۵ درصد افزایش یافته است.

این اداره دلیل افزایش کشت گندم را کاهش کشت کوکنار و باران‌های به موقع گفته است.

اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات طالبان نیاز کشور به گندم را ۶.۶۲ میلیون تن برآورد کرده است که با توجه به میزان تولیدات گندم در سال جاری، ۲.۲۷ میلیون تن گندم کمبود است.

این اداره گفته است که ولایت‌های هلمند، قندوز، فراه، تخار و قندهار با درنظرداشت نیاز شان، ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تن تولید بیشتر دارند و سایر ولایت‌های کشور شماری از ۲۵ تا ۵۰ هزار تن و شماری از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار و شماری بیش از ۱۰۰ هزار تن گندم نیاز دارند.

این در حالی است که افغانستان برای سومین سال متوالی با خشک‌سالی شدید مواجه است.

پیش از این اداره‌ی هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل متحد (اوچا) گفته بود که خشک‌سالی به حاصلات زراعتی در شماری از ولایت‌های افغانستان آسیب زده است.