اتاق تجارت و صنایع: مشکلات تجاری و ترانزیتی با پاکستان حل نشده‌اند

اطلاعات روز: اتاق تجارت و صنایع از کاهش واردات اموال از پاکستان به کشور خبر داد و اعلام کرد، مشکلات تجاری و ترانزیتی هنوز بین دو کشور حل نشده‌اند. خان جان الکوزی، معاون این اتاق دیروز گفت که ارزش مواد وارداتی از پاکستان در شش ماه اول سال روان به ۳.۸ میلیارد دالر رسید که این رقم در سال گذشته ۵ میلیارد دالر بود.

او به بی‌بی‌سی گفت که برعکس، در این مدت میزان صادرات افغانستان به پاکستان ۵ درصد افزایش یافته‌ است. بیش‌ترین صادرات کشور را میوه و گیاهان دارویی تشکیل می‌دهند. الکوزی علت کاهش میزان واردات اموال به افغانستان را خروج نیروهای خارجی خواند و گفت که این مسئله باعث افزایش بی‌کاری و کاهش درآمدها شده است.

او افزود، به همین دلیل، میزان تقاضا در بازارها نیز کاهش یافته ‌است. الکوزی گفت که حمله‌ی اخیر بر یک مکتب نظامی در پشاور پاکستان بر کاهش واردات افغانستان از پاکستان تأثیر گذاشته است. به گفته‌ی او، بعد از این حادثه محدودیت‌هایی برای مهاجران افغان وضع شده که این مشکلات تأثیر‌ مستقیم بر میزان واردات داشته است.

الکوزی می‌گوید که بسیاری از مهاجران افغان در پاکستان میان دو کشور تجارت می‌کردند. او گفت که کاهش واردات از کشور پاکستان تأثیر زیادی بر افزایش قیمت اجناس در کشور نداشته ‌است. او علت ثبات قیمت‌ها را کاهش قیمت جهانی نفت و بیش‌تر نشدن قیمت مواد غذایی در جهان عنوان کرده است.

الکوزی گفت که در حال حاضر شهروندان به دلیل مشکلات اقتصادی، به حداقل مصارف بسنده کرده‌اند. پاکستان، ایران و چین از کشورهای مهم طرف معامله‌ی تاجران و بازرگانان کشور هستند. گفته می‌شود که در جریان‌ سال‌های گذشته بیش‌تر اموال تجارتی کشور از پاکستان وارد شده است.

در همین حال، خان جان الکوزی می‌گوید که از جمله‌ی وعده‌های متعدد‌ مقام‌های پاکستانی، تنها به حل دو مسئله پرداخته شده است. او افزود که تا‌کنون مقام‌های پاکستانی موضوع پاسپورت، ویزه و مسئله‌ی جواز را حل کرده، اما ٩ مورد توافقات دیگر هنوز با این کشور حل نشده‌اند.

محمد اشرف غنی در سفرش به اسلام‌آباد  با مقام‌های پاکستانی  راجع به  مشکلات ترانزیتی و تجاری گفت‌و‌گو کرد و روی بعضی مسایل به توافق رسیدند. پس از آن عمر زاخیلوال، وزیر سابق مالیه اعلام کرد که در حدود یک و نیم ماه معلوم می‌شود که پاکستان به توافق خود عمل می‌کند، یا خیر.

حالا مقام‌های اتاق تجارت و صنایع تأکید دارند که با گذشت بیش از یک ماه، مقام‌های پاکستان هنوز به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. از سوی‌ دیگر، مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع دیروز گفت که مشکلات تجاری و ترانزیتی بین افغانستان و پاکستان هنوز حل نشده‌اند. او به صدای امریکا گفت که به‌زودی یک هیأت تجاری به منظور مذاکرات و حل مشکلات و مسایل تجارتی و ترانزیتی میان دو کشور به اسلام‌آباد سفر می‌‌کند.

اما او ابراز امیدواری کرد که در روزهای آینده در سفر هیأت افغانی به اسلام‌آباد، این مشکل حل شود. قوقندی در ادامه افزود که حکومت پاکستان برای حل مشکل تاجران افغان ٩٠ روز وقت تعیین کرده و هنوز این موعد پایان نیافته است. او ابراز امیدواری کرد که در روزهای باقی‌مانده مشکلات تجاری میان دو کشور حل شوند.