تجهیزات نظامی امریکا از افغانستان به اوکراین انتقال داده نشود

اطلاعات روز: مقام‌های حکومتی از حکومت امریکا خواسته‌اند که تجهیزات نظامی خود از افغانستان را به کشور اوکراین انتقال ندهد و این تجهیزات را در اختیار نیروهای امنیتی افغان قرار دهد. یک مقام‌ اداری ریاست جمهوری به‌تازگی گفته است که امریکا قصد دارد تجهیزات نظامی خود را از افغانستان ‌به اوکراین انتقال دهد.

این مقام‌ حکومتی در گفت‌و‌گو با روسیه از این تصمیم امریکا به‌شدت انتقاد کرده و گفته است که این موضوع به‌زودی با باراک اوباما، رییس جمهور امریکا در میان گذاشته می‌شود. به گفته‌ی او، اکنون شماری از کارشناسان امریکایی در افغانستان در حال بررسی مقدار تجهیزات نظامی و چگونگی انتقال آن به اوکراین اند.

شماری از اعضای مجلس سنا نیز در نشست دیروز‌ این مجلس از این تصمیم امریکا انتقاد کردند و گفتند که دولت به امریکا اجازه ندهد چنین تصمیمی عملی شود. سناتوران گفتند که در حال حاضر نیروهای امنیتی نیازمند تجهیزات نظامی اند و با توجه به امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن، امریکا نباید تجهیزات نظامی خود را از افغانستان انتقال دهد. حبیب‌الرحمان، عضو مجلس سنا گفت که دولت از نیروهای خارجی، به‌ویژه امریکا بخواهد که تجهیزات سنگین خود را به اوکراین ندهند و آن را در اختیار نیروهای امنیتی افغان قرار دهند.

اما فرمانده مأموریت جنگی امریکا در افغانستان چنین اظهاراتی را رد کرده است. اوباما در آینده‌ی نزدیک در مورد انتقال ‌یا باقی گذاشتن تجهیزات نظامی امریکا در افغانستان، تصمیم می‌‌گیرد. در همین حال، مقام‌های ریاست جمهوری گفته‌اند که اشرف غنی در ماه جنوری سال آینده به واشنگتن می‌رود و در این مورد با مقام‌های امریکا گفت‌و‌گو می‌کند.

خبرگزاری بخدی به نقل از مقام اداری ریاست جمهوری گزارش داده است که رییس جمهور در دیدار با اوباما از او خواهد خواست که از انتقال وسایل و تجهیزات نظامی به اوکراین صرف نظر کند. به گفته‌ی این مقام حکومتی، این موضوع مستقیماً به ثبات روابط استراتژیک میان افغانستان و امریکا ارتباط دارد.

امریکا تا‌کنون به گونه‌ی رسمی در این مورد واکنش نشان نداده است. اما ‌پیش از این به حکومت اطمینان داده بود که تجهیزات نظامی و جنگ‌‌افزارهای نیروهایش در افغانستان را پس از پایان مأموریت جنگی نیروهای خارجی در این کشور، در اخیتار نیروهای امنیتی افغان قرار می‌دهد.

تانک‌های زرهی، وسایل پیشرفته‌ی جنگی و کشفی از مهم‌ترین تجهیزاتی نیروهای امریکا در افغانستان اند. در همین حال، شماری از کارشناسان عدم تجهیز نیروهای امنیتی توسط امریکا را از بزرگ‌ترین اشتباه‌ها عنوان کرده‌اند. به گفته‌ی آنان، عدم تجهیز نیروهای امنیتی توسط امریکا، باعث افزایش تلفات و ادامه‌ی جنگ در کشور شده است.