مجلس سنا: باندهای مافیایی مانع کاهش قیمت تیل شده‌اند

اطلاعات روز: دو هفته پیش وزارت تجارت و صنایع از کاهش 20 درصدی قیمت تیل در کشور خبر داد؛ اما شماری از اعضای مجلس سنا در نشست دیروزش گفتند که با توجه به بازارهای جهان، کاهش قمیت مواد نفتی در کشور اندک است. شماری از سناتواران گفتند که به دلیل موجودیت و فعالیت باندهای مافیایی، قمیت مواد نفتی در کشور کاهش نیافته است.

محمدالدین همدرد، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس سنا گفت که قمیت مواد نفتی بازارهای جهان به‌طور قابل ملاحظه کاهش یافته؛ اما تأثیر آن در کشور دیده نمی‌شود. او تأکید کرد که باندهای مافیایی به دلیل دریافت سود زیاد، مانع پایین آمدن قیمت مواد نفتی در کشور شده‌اند.

عارف‌الله پشتون، عضو دیگر مجلس سنا گفت که دولت در این زمینه کنترولی نداشته است. افغانستان از لحاظ ذخایر نفت ‌غنی است؛ اما تاکنون در قسمت استخراج آن توجه‌‌ لازم نشده و هنوز تیل مورد نیاز از خارج وارد می‌شود. با این وجود، کاهش‌ و افزایش قیمت تیل در بازارهای جهان، تأثیر مستقیم بر قیمت مواد نفتی در بازارهای کشور دارد.

در حال حاضر قیمت تیل در بازارهای جهان حدود 40 درصد کاهش یافته؛ اما شماری از رانندگان می‌گویند که قیمت تیل تانک‌ها صرف دو یا سه افغانی کاهش یافته است. گفته می‌شود که وقتی قیمت تیل در بازارهای جهان افزایش می‌یابد، تأثیرات مستقیم بر بازارهای کشور دارد؛ اما زمانی که نرخ کاهش می‌یابد، تأثیرات آن همواره اندک بوده‌اند.

قیمت هر لیتر تیل پترول قبلاً 58 تا 61 افغانی بود و حالا 55 افغانی شده است؛ اما هنوز هم در شماری از تانک‌ها، تیل به قیمت سابق فروخته می‌شود. با این‌حال، شماری از اعضای مجلس سنا می‌گویند که برای کاهش مواد نفتی در کشور باید تصدی‌های دولتی حمایت و برای آن پول دورانی در نظر گرفته شود.

به گفته‌ی آنان، سپس این تصدی‌ها در بازار سهم بگیرند و از انحصار باندهای مافیایی جلوگیری کنند. فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا دیروز گفت که شکایت‌ها در مورد قیمت تیل وجود دارند و کمیسیون مربوطه‌ی این مجلس باید مسئولان مربوطه را بخواهد و در هماهنگی با وزارت تجارت به این مشکل رسیدگی کند.