وزارت خارجه‌: قتل مهاجران افغان در ایران را بررسی می‌کنیم

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت امور خارجه‌ اعلام کردند که قتل سه مهاجر افغان در ایران را به گونه‌ی جدی بررسی می‌کنند. شکیب مستغنی، سخنگوی این وزارت دیروز در کابل گفت که در حال حاضر بررسی در مورد قتل سه مهاجر افغان در ایران جریان دارد و پس از روشن شدن چگونگی قتل این افراد، اقدام می‌کنیم.

چند روز پیش جسد سه مهاجر افغان از شهر اصفحان ایران به ولایت هرات انتقال داده شدند. کشته شدن این افراد در ‌ایران باعث نگرانی شهروندان شد و آنان از دولت خواستند که بر سر تشکیل کابینه‌ی جدید به‌زودی توافق کند و بعد  مطابق وعده‌هایش‌، برای حل مشکلات مهاجران اقدام عملی کند.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه‌ به رادیو آزادی گفت که به سفارت افغانستان در ایران دستور دادیم تا چگونگی قتل سه مهاجر‌ افغان در این کشور را همه‌جانبه بررسی کند. بیش از 2 میلیون مهاجر افغان در ایران به‌‌سر می‌برند و شماری از آنان در جریان سال‌های گذشته در ایران با مشکلات مختلف مواجه بوده‌اند.

در سال‌های گذشته شماری از مهاجران افغان در ایران به اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام شده و از سوی دیگر تعدادی از آنان برای جنگ به سوریه فرستاده شده‌اند. چندی پیش گزارش‌هایی به نشر رسیدند که دولت ایران مهاجران افغان را برای جنگ با مخالفان بشار اسد، به سوریه فرستاده است. اما این گزارش از سوی حکومت ایران رد شد.

مهاجران افغان در پاکستان نیز همواره با چالش‌های جدی مواجه بوده و چند روز پیش حکومت خیبر پشتونخواه پاکستان دستور اخراج اجباری مهاجران را صادر کرد. از سوی دیگر، دو روز پیش گزارش‌هایی به نشر رسیدند که بیش از چهل مهاجر افغان از سوی دولت پاکستان بازداشت شده‌اند.

با این‌حال، سخنگوی وزارت خارجه گفت که در حال حاضر سفارت افغانستان در پاکستان بازداشت حدود 41 مهاجر افغان در این کشور را بررسی می‌کند. او افزود که پس از پایان بررسی، وزارت امور خارجه‌ برای حل این مشکل با مقام‌های حکومت پاکستان وارد گفت‌و‌گو می‌شود.

اما شماری از اعضای مجلس سنا از وزارت‌های خارجه و مهاجران و عودت کنندگان به‌شدت انتقاد می‌کنند و می‌گویند،‌ در قسمت حل مشکلات مهاجران افغان در ایران و پاکستان بی‌توجه بوده‌اند. آنان خواستار احضار‌ مقام‌های این دو وزارت به مجلس سنا برای پاسخ‌دهی در این زمینه‌ شدند. رفیع‌الله حیدری، عضو مجلس سنا دیروز قتل و بازداشت مهاجران افغان در ایران و پاکستان را خلاف اصول بین‌المللی خواند‌.