پایان مأموریت جنگی نیروهای ناتو در افغانستان

مجلس سنا: ناتو نیروهای امنیتی افغانستان را تجهیز کند

اطلاعات روز: مأموریت جنگی نیروهای ناتو دیروز طی یک مراسم رسمی در مقر فرماندهی این نیروها در کابل پایان یافت. بعد از این مسئولیت تمام عملیات علیه گروه‌های تروریستی به دوش نیروهای امنیتی خواهد بود و صرف حدود 12 تا 15 هزار نیروهای ناتو در سال آینده نیروهای امینتی کشور را در قسمت آموزش و مشوره‌دهی کمک می‌کنند.

جنرال جان کمپ‌بیل، فرمانده نیروهای ناتو در کشور در مراسم دیروز گفت که نیروهای امنیتی افغان چالش‌های زیادی در پیش‌رو دارند؛ اما در پایان، پیروزی از آن این نیروها‌ست. او در ادامه‌ مأموریت جدید نیروهای امنیتی را برای ثبات کشور مهم خواند و گفت که همکاری ناتو با نیروهای این کشور ادامه می‌یابد.

کمپ‌بیل تأکید کرد که اکنون دشمنان افغانستان به خواست اشرف غنی احترام بگذارند و با گذاشتن سلاح‌های‌شان به زمین، به روند صلح بپیوندند و در بازسازی این کشور سهم بگیرند. اما او به طالبان هشدار داد که راه بازگشت به روزهای تاریک وجود ندارد و نیروهای امنیتی افغانستان و ناتو میدان [جنگ] را برای مخالفان مسلح خالی نمی‌گذارند.

به‌دنبال آن محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی از فداکاری نیروهای خارجی در  13 سال گذشته استقبال کرد و گفت که قربانی پسران و دختران شما در افغانستان، فراموش‌شدنی نیست. او افزود، اکنون فرزندان افغانستان برای تأمین امنیتی این کشور رهبری جنگ را به‌دست دارند که بدون شک در این راه کامیاب می‌شوند.

در حال حاضر مجموع نیروهای امنیتی به بیش از ۳۵۰ هزار نفر می‌رسد و این نیروها در سال‌های گذشته از قابلیت خوبی برخوردار شده‌اند. نیروهای امنیتی در چند سال گذشته در مبارزه با شورشیان از خودشان توانایی خوبی نشان داده و نیز از نظر فنی توانایی استفاده از تجهیزات مدرن را دارند.

اما آنان با کمبود تجهیزات نظامی مدرن و هواپیماهای جنگی و هم‌چنان مشکلات بودجه مواجه اند. در حال حاضر تمام حقوق کارمندان ارتش و پولیس از کمک‌های بین‌المللی، به‌ویژه امریکا و ناتو تأمین می‌شود. نیروهای خارجی در سال ۲۰۰۱ وارد کشور شدند و از آن سال بدین‌سو ۳ هزار و ۴۸۵ نفر آنان در جنگ رویارو با طالبان، حملات انتحاری و انفجاری کشته شده‌اند. قرار است تا چند روز دیگر مأموریت مشوره‌‌دهی و آموزشی نیروهای خارجی آغاز شود.

تجهیز نیروهای امنیتی

همزمان با پایان مأموریت جنگی نیروهای ناتو، شماری از سناتوران گفتند که امریکا و ناتو مطابق وعده‌های‌شان، نیروهای امنیتی را با سلاح‌های سنگین تجهیز کنند. سناتوران در نشست دیروز این مجلس تأکید کردند که اگر نیروهای امنیتی از سوی امریکا تجهیز شوند، طالبان ‌به‌زودی شکست می‌خورند.

فضل‌هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا با استقبال از ختم مأموریت جنگی نیروهای خارجی گفت که امیدواریم نهادهای امنیتی و اقتصادی پس از این برای بهبود وضعیت در کشور تلاش کنند. به‌دنبال آن علی اکبر جمشیدی، عضو این مجلس گفت که جامعه‌ی جهانی مطابق قرارداد امنیتی، نیروهای امنیتی را در سال‌های آینده کمک مادی و تسلیحاتی کنند. او افزود که با تجهیز نیروهای امنیتی از سوی امریکا و ناتو، این نیروها با توانایی کامل در برابر تروریستان مبارزه خواهند کرد.