Photo: U.S. Special Envoy Rina Amiri via X

رینا امیری: زنان و فعالان مدنی باید حضور معنادار در نشست‌ها در مورد افغانستان داشته باشند

رینا امیری، نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر برای افغانستان می‌گوید که زنان و فعالان مدنی افغانستان باید در نشست‌ها در مورد افغانستان، به‌ویژه در نشست‌هایی که طالبان اشتراک دارند، حضور معنادار داشته باشند.

خانم امیری شب گذشته (جمعه، ۷ میزان) در پلتفرم ایکس نوشته است که جامعه‌ی جهانی باید در این مورد عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

زنان معترض کشور تا اکنون بارها از عدم حضور نمایندگان‌شان در نشست‌ها در مورد افغانستان انتقاد کرده‌ و آن را به معنای نادیده گرفتن و بی‌توجهی به خواست‌های‌شان از سوی جامعه‌ی جهانی دانسته‌اند.

نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر برای افغانستان گفته که در طول یک ماه اخیر در نشست‌های مختلف با نمایندگان کشور‌ها، زنان و فعالان مدنی در مورد افغانستان گفت‌وگو کرده است.

او افزوده که در این گفت‌وگو‌ها تأکید کرده که جامعه‌ی جهانی باید به‌صورت جمعی به طالبان روشن بسازد که بدون رعایت حقوق مردم افغانستان، عادی‌سازی روابط وجود نخواهد داشت.

نماینده‌ی ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر برای افغانستان گفته است باید اطمینان حاصل کنیم که در بیانیه‌های خود در حمایت از مردم افغانستان، به‌ویژه زنان به‌صورت مشخص از آنان برای دسترسی به آموزش، بورس‌های تحصیلی، کار و سایر ابزارهای مقابله با اقدامات افراطی و سرکوب‌گرانه‌ی طالبان، حمایت صورت گیرد.

او افزوده که رویکرد‌ها برای بهبود وضعیت در افغانستان ممکن است متفاوت باشد، اما کسانی که به‌دنبال تأمین حقوق بشر هستند، باید فضای گفتمان مدنیت و مدارای را که می‌خواهند در افغانستان به‌وجود بیاید، در عمل نشان دهند.

طالبان در بیش از دو سال گذشته، محدودیت‌های گسترده بر حق آموزش، کار و آزادی‌های اساسی زنان افغانستان وضع کرده‌اند.

شماری از نهادهای حقوق بشری بین‌المللی می‌گویند که این محدودیت‌ها «آزار و اذیت مبتنی بر جنسیت» است و ممکن است که «جنایت علیه بشریت» به شمار رود.