Photo: Naseer A. Faiq on X

فایق: صدای متحد کشورها می‌‌تواند بر طالبان فشار وارد کند تا سیاست‌های‌شان را تغییر دهند

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد گفته است که کشورهای عضو این سازمان با یک صدای متحد می‌توانند بر طالبان فشار وارد کنند تا این گروه سیاست‌های خود را تغییر دهد و به خواسته‌های مردم افغانستان و شرکای بین‌المللی توجه کند.

او این اظهارات را دیروز (چهارشنبه، ۱۲ میزان) در نشستی درباره‌ی حقوق زنان و دختران افغانستان بیان کرده است.

فایق گفته است که وضعیت بد زنان و دختران افغانستان به‌دلیل اقدامات ظالمانه‌ی طالبان وخیم است.

او تأکید کرده است که جامعه‌ی بین‌المللی باید در همبستگی با زنان بایستد، صدای‌شان را تقویت کند و به‌طور خستگی‌ناپذیر برای احیای حقوق و کرامت شان تلاش کند.

فایق گفته است که کشورهای عضو می‌توانند طیف وسیعی از ابزارها، از جمله تحریم‌های هدفمند برای نقض حقوق بشر و تلاش برای تدوین و به رسمیت‌شناختن آپارتاید جنسیتی را به‌کار گیرند.

او افزوده است: «یک صدای متحد می‌تواند بر طالبان فشار وارد کند تا سیاست‌های‌شان را تغییر دهند و به خواسته‌های مردم افغانستان و شرکای بین‌المللی توجه کنند‌. …ما نباید این بی‌عدالتی بزرگ را نادیده بگیریم. ما باید برای پایان‌دادن به رنج زنان و دختران افغان تحت حاکمیت طالبان متحد شویم.»

طالبان در این دو سال محدودیت‌های جدی علیه زنان و دختران وضع کرده‌اند. این محدودیت‌ها با اعتراضات جهانی مواجه است، اما با آن‌هم طالبان از سیاست‌های‌شان عقب‌نشینی نکرده‌اند.

به‌تازگی هشتاد کشور جهان در یک بیانیه‌ی مشترک خواستار لغو محدودیت‌های طالبان علیه زنان و دختران افغانستان شده‌اند.

این بیانیه از سوی نمایندگی امارات متحده عربی در نشست کمیته‌ی سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شده است.

امضاکنندگان این بیانیه از تأثیرات دستورات طالبان بر زندگی زنان ابراز نگرانی کرده‌ و از این گروه خواسته‌اند که به‌صورت فوری تمام فرامین و دستوراتی را که حقوق و آزادی‌های زنان را نقض می‌کند، لغو کند.

آنان همچنین از طالبان خواسته‌اند که به حقوق بشری زنان و دختران افغانستان احترام بگذارند و آن را رعایت کنند و به زنان و دختران اجازه بدهند که در جامعه‌ی افغانستان مشارکت و حضور داشته باشند.