آغاز روند اخراج پناه‌جویان «غیرقانونی» افغانستان از پاکستان؛ ۲۰ خانواده به تورخم منتقل شدند

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که حکومت آن کشور روند اخراج پناه‌جویان «غیرقانونی» افغانستان را آغاز کرده است.

روزنامه اکسپرس تریبون گزارش داده است که این روند دیروز (پنج‌شنبه، ۱۳ میزان) با اخراج ۳۵۰ نفر که اعضای ۲۰ خانواده بودند، آغاز شد.

بر اساس گزارش این رسانه، این افراد در ۱۶ موتر لاری از پاکستان به مرز تورخم منتقل شدند تا پس از طی مراحل روند قانونی، وارد افغانستان شوند.

در گزارش این رسانه آمده است که هم‌زمان با اخراج این افراد، مأموران «اداره‌ی توسعه پایتخت» پاکستان یک «پناه‌گاه غیرقانونی» شهروندان افغانستان را در شهر «مارگالا» در اسلام‌آباد، به دستور دولت فدرال، تخریب کرده است.

پولیس پاکستان حدود دو ماه می‌شود که عملیات بازداشت پناه‌جویان «غیرقانونی» افغانستان را از شهر اسلام‌آباد آغاز کرده است.

اکسپرس تریبون به نقل از سخن‌گوی پولیس اسلام‌آباد نوشته است که در عملیات‌های مختلف، هزار و ۱۲۶ شهروند افغانستان مورد بازرسی قرار گرفته‌اند.

سخن‌گوی پولیس اسلام‌آباد گفته است از این میان، ۶۲۳ نفر با ارائه‌ی اسناد قانونی آزاد و ۵۰۳ نفر دیگر به‌دلیل نداشتن اسناد، زندانی شدند.

در عین حال، سفارت طالبان در پاکستان خبر داده است که دیروز هیأت این سفارت با مقام‌های پولیس شهر اسلام‌آباد دیدار و در مورد مشکلات پناه‌جویان با آنان گفت‌وگو کرده است.

در اعلامیه‌ی این سفارت آمده است که آنان در این دیدار خاطر نشان کردند که زندگی برای پناه‌جویان اهل افغانستان در پاکستان، به‌ویژه در اسلام‌آباد به‌دلیل برخورد پولیس بسیار دشوار شده است.

بر اساس این اعلامیه، هیأت سفارت طالبان در این دیدار گفته است که پولیس پاکستان علاوه بر این‌که پناه‌جویان بدون اسناد و با اسناد را بازداشت می‌کند، زنان و کودکان را نیز آزار و اذیت می‌کند که «باعث نگرانی زیاد» شده است.

در این اعلامیه به‌نقل از مقام‌های پولیس اسلام‌آباد آمده است که نهادهای امنیتی آن کشور از طرف حکومت دستور قاطعانه برای اخراج پناه‌جویان غیرقانونی دریافت کرده‌اند، اما با وجود این، آن‌ها تلاش می‌کنند که پناه‌جویان دارای اسناد و زنان و کودکان بازداشت نشوند.

روزنامه اکسپرس تریبون در گزارش خود با اشاره به این دیدار نوشته است که «هر دو طرف توافق کردند که اتباع افغانستانی که مدارک لازم برای اقامت در پاکستان را ندارند به افغانستان بازگردانده شوند.»

دولت پاکستان اخیرا به مهاجران و پناه‌جویان «غیرقانونی» افغانستان تا اول ماه نوامبر مهلت داد که آن کشور را ترک کنند، در غیر آن صورت به اجبار اخراج خواهند شد.

در صورت اجرایی‌شدن این دستور، بیش از یک میلیون مهاجر و پناه‌جوی اهل افغانستان از پاکستان اخراج خواهند شد.

طالبان از پاکستان خواسته‌اند که در مورد این تصمیم تجدیدنظر کند.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که این تصمیم مهاجران و پناه‌جویان افغانستان را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد و کمیسیون حقوق بشر پاکستان نیز اعلام کرده است که برای لغو این تصمیم، تلاش می‌کند.

بر اساس آمار کمیساری عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد، ۳.۷ میلیون پناه‌جوی اهل افغانستان در پاکستان بسر می‌برند که تنها ۱.۳ میلیون نفر آنان دارای مدارک و اسناد اقامت رسمی هستند.