سفارت روسیه در کابل: برای تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان‌ آماده‌ایم

اطلاعات روز: سفارت روسیه در کابل اعلام کرده است که این کشور برای تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان و مبارزه با مواد مخدر در این کشور آمادگی دارد. السکاندر مانتیتسکی، سفیر جدید روسیه در کابل دیروز به رادیو آزادی گفته است که کشورش در راستای تقویت و تجهیز هرچه بیش‌تر نیروهای امنیتی افغان همکاری خواهد کرد.

او می‌گوید که روسیه برای هرگونه همکاری، به‌ویژه در بخش تجیهز نیروهای امنیتی و مبارزه با مواد مخدر در این کشور آمادگی دارد. به گفته‌ی مانتیتسکی، روسیه می‌خواهد افغانستان خودکفا و عاری از تروریزم و مواد مخدر شود. او گفت: ما در کنار فراهم‌آوری سلاح و تجهیزات خفیفه به نیروهای امنیتی افغانستان، برای آموزش صدها سرباز این کشور برای مبارزه با مواد مخدر نیز آمادگی داریم.

سفیر جدید روسیه در کابل تأکید کرده است که روسیه در کم‌تر از ده سال گذشته مطابق امضای موافقت‌نامه با امریکا، 63 هلی‌کوپتر را به نیروهای افغانستان واگذار کرده است. به گفته‌ی او، برای فراهم‌آوری کمک‌های جدید نظامی و اقتصادی با افغانستان، کشورش منتظر امضای توافق‌نامه‌ی اکمالات تسلیحاتی بین مسکو و حکومت افغانستان است.

ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه‌ی ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه سه روز پیش نیز به خبرگزاری ایترتاس گفته بود، کشورش طرحی را به منظور اکمالات تسلیحاتی نیروهای امنیتی افغانستان در آینده‌ی نزدیک آماده خواهد کرد.
به گفته‌ی او، این طرح در برگیرنده‌ی کدام قرارداد مشخص نیست؛ اما برای قراردادهای بعدی چهارچوب حقوقی می‌دهد.

با این‌حال، سرپرست وزارت امور داخله با اشاره به این‌که در حال حاضر نیروهای امنیتی به سلاح سنگین نیاز دارند، گفته است که هر کشوری در این راستا با افغانستان همکاری کند، از آن استقبال می‌کنیم. او می‌گوید که در حال حاضر نیروهای امنیتی برای مبارزه با تروریزم به سلاح‌های سنگین و هواپیماهای جنگی نیاز دارد.

او تأکید کرده است که نیروهای خارجی در 13 سال گذشته نیروهای امنیتی کشور را تجهیز کرده، اما در حال حاضر ما نیازمند سلاح‌‌های بیش‌تر هستیم. مجموع نیروهای امنیتی به بیش از 352 هزار تن می‌رسند؛ اما آنان برای مبارزه با تروریزم نیازمند جدی هواپیماهای جنگی هستند.