Photo: Younis Tirawi via X

درگیری اسرائیل و حماس؛ نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل بدون صدور بیانیه پایان یافت

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز گذشته جلسه‌ی اظطراری پشت درهای بسته برگزار کرد تا حمله‌ی حماس به اسرائیل را بررسی کند، اما در این جلسه به‌دلیل عدم موافقت برخی از اعضا، هیچ بیانیه‌ای صادر نشد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ایالات متحده امریکا در این نشست از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل خواست که حملات حماس بر اسرائیل را محکوم کنند.

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده امریکا پس از این جلسه گفته است که تعداد زیادی از کشورها این حمله را محکوم کردند، اما نه تمام اعضای شورا.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسه در سازمان ملل گفته است که پیام کشورش تلاش برای توقف درگیری، برقراری آتش‌بس و رسیدن به مذاکرات معناداری است که چندین دهه عقب افتاده است.

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل هنگام ورود به نشست شورای امنیت گفته است که جلوگیری از تشدید درگیری و افزایش تلفات غیرنظامیان و همچنین بازگشت به راه‌حل ایجاد دو کشور مهم است.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، ریاض منصور، سفیر فلسطین گفته است که زمان توقف فوری خشونت و خون‌ریزی و زمان پایان دادن «به این محاصره و گشودن افق سیاسی» فرا رسیده است.

منصور افزوده است که اجازه نمی‌دهند اسرائیل «انتخاب‌های هولناک خود را دوباره از سر گیرد». به‌گفته‌ی او، اکنون زمان آن فرا رسیده است تا به اسرائیل گفته شود که باید مسیرش را تغییر بدهد.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل پیش از برگزاری نشست شورای امنیت، حماس را به جنایات جنگی متهم و تهدید کرده است که «زمان از بین بردن زیرساخت‌های تروریستی حماس» فرا رسیده است.

درگیری بین اسرائیل و حماس روز شنبه‌ و پس از حملات «غافل‌گیرکننده»ی حماس به اسرائیل و وارد شدن نیروهای این گروه به خاک اسرائیل آغاز شد.

این درگیری با واکنش‌های گسترده‌ی بین‌المللی مواجه شده است و نگرانی‌ها در مورد گسترش بی‌ثباتی در منطقه را افزایش داده است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که در جریان درگیری‌های دو طرف، تا اکنون ۷۰۰ اسرائیلی و ۴۱۳ فلسطینی کشته شده‌اند. در میان کشته‌شدگان زنان و کودکان نیز شاملند.