سازمان ملل: 40 درصد کودکان افغان به بیماری سوء تغذیه مبتلا اند

اطلاعات روز: یونیسیف یا صندوق کودکان سازمان ملل در کشور از وضعیت کودکان متبلا به بیماری سوء تغذیه ابراز نگرانی کرده و گفته است که 40 درصد کودکان در افعانستان ‌مبتلا به این بیماری ‌هستند. عزیزالله فروتن، سخنگوی یونیسیف دیروز گفته است که برای رسیدگی به مشکلات کودکان مبتلا به سوء تغذیه باید اقدام شود.

او در ادامه تأکید کرده است که بر‌علاوه‌ی مبتلا بودن 40 درصد کودکان افغانستان به بیماری سوء تغذیه، شماری از کودکان در این کشور دارای جسامت بسیار کوتاه هستند. فروتن می‌گوید که اگر برای جلوگیری از این امراض اقدام نشود، در آینده حکومت افغانستان را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

اما او به رادیو آزادی گفته است که این بیماری در افغانستان نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است. به گفته‌ی فروتن، در حال حاضر کودکان مصاب به بیماری سوء تغذیه در تمام افغانستان وجود دارند؛ اما این بیماری در ولایت‌های فراه، بدخشان و برخی از ولایت‌های جنوب و جنوب‌غرب کشور بیش‌تر است.

او می‌گوید که یونیسیف برای مبارزه با بیماری سوء تغذیه مرکزهای تشخیصی‌ ایجاد کرده است. در همین حال، او شمار‌ د‌کتران مرکزهای تشخیصی‌ در کشور را اندک خواند‌ و گفت که برای افزایش این مرکزها باید اقدام شود. عوامل اصلی بیماری سوء تغذیه در کودکان، فقر، خانه‌های غیر‌صحی و مشکلات محیطی عنوان شده‌اند.

مردم و د‌کتران صحی از حکومت و سازمان صحی جهان، به‌ویژه یونیسیف تقاضا دارند که برای ریشه‌کن کردن بیماری سوء تغذیه‌ی کودکان، برنامه‌ی مشخصی را روی دست گیرند. همین د‌کتران از خانواده‌ها نیز خواسته‌اند، وقتی علایم بیماری سوء تغذیه در کودکان‌شان دیده شد، به‌زودی به مرکزهای صحی مراجعه کنند.