درگیری حماس و اسرائیل؛ رییس‌جمهور ایران و ولیعهد عربستان برای اولین‌بار گفت‌و‌گو کردند

پس از گذشت چند روز از درگیری نیروهای حماس و اسرائیل، ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای اولین‌بار از طریق تلفن گفت‌وگو کردند.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور ایران بامداد امروز (پنج‌شنبه، ۲۰ میزان) با نشر پستی در ایکس، نوشته است که در اولین تماس آقای رییسی با بن سلمان «گفت‌وگوهای مهمی درباره‌ی فلسطین و لزوم توقف جنایات جنگی انجام شد».

او افزوده است که دو طرف «در این گفت‌وگوی ۴۵ دقیقه‌ای، ضمن تأکید بر وحدت جهان اسلام، جنایات رژیم صهیونیستی (اسرائیل) و چراغ سبز امریکا را موجب ناامنی ویرانگر برای رژیم و حامیانش دانستند».

درگیری حماس و اسرائیل امروز وارد ششمین روز خود شده است.

مقام‌های وزارت صحت اسرائیل اعلام کرده‌اند که بر اثر حملات اسرائیل بر نوار غزه، تا اکنون هزار و ۱۰۰ نفر فلسطینی کشته و پنج هزار و ۳۳۹ فلسطینی دیگر زخمی شده‌اند.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرده است که شمار تلفات نیروهایش در درگیری با حماس به بیش از هزار و ۲۰۰ نفر رسیده است.

در پی حمله‌ی روز شنبه نیروهای حماس به اسرائیل، این کشور تمام مسیرهای ارتباطی با نوار غزه را قطع کرده است و در حال حاضر این منطقه در محاصره‌ی کامل قرار دارد.

گفته می‌شود نیروهای ارتش اسرائیل حتا به نهادهای سازمان ملل متحد اجازه دسترسی به نوار غزه را نمی‌دهند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از اسرائیل خواسته است تا اجازه بدهد غذا، سوخت و آب بدست غیرنظامیان ساکن نوار غزه برسد.

دبیرکل سازمان ملل گفته است: «باید اجازه داده شود تا اقلام ضروری برای نجات جان انسان‌ها، از جمله سوخت، غذا و آب به غزه برسد. ما به دسترسی فوری و بدون مانع نیاز داریم.»

در پی درگیری حماس و اسرائیل، شماری از کشورها، از جمله امریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا در یک بیانیه‌ی مشترک از اسرائیل حمایت کردند.

از سوی دیگر، کشورهای چون چین، ترکیه، ایران و عربستان از حملات اسرائیل بر نوار غزه انتقاد می‌کنند و بر راه‌حل دودولتی و تشکیل دولت مستقل فلسطین برای پایان منازعه، تأکید کرده‌اند.