UNHCR/Susan Hopper

فلیپو گراندی: افزایش کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان هرات ضروری است

فلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که افزایش کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان در هرات ضروری است.

کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان صبح امروز (پنج‌شنبه، ۲۰ میزان) با نشر پستی در ایکس، به زمین‌لرزه‌های پی‌هم در هرات واکنش نشان داده است.

آقای گراندی نوشته است که در یک وضعیت بسیار شکننده، به‌ویژه برای زنان، در چند روز اخیر افغانستان را دو زمین‌لرزه‌ی قوی لرزانده است و باعث ویرانی و مرگ هزاران نفر شده است.

او با خانواده‌های قربانیان زمین‌لرزه‌های پیاپی در هرات ابراز همدردی کرده و بر افزایش کمک‌های بشردوستانه به آنان تأکید کرده است.

زمین‌لرزه‌ی با قدرت ۶.۳ درجه‌ی ریشتر روز شنبه هفته‌ی جاری ولسوالی زنده‌جان و شماری دیگر از ولسوالی‌های هرات را لرزاند.

از آن روز به بعد، این ولایت شاهد پس‌لرزه‌های متعدد بوده است، از جمله صبح دیروز زمین‌لرزه‌ی دیگری با قدرت ۶.۳ درجه‌ی ریشتر بخش‌های از این ولایت و شماری از ولایت‌های دیگر غرب کشور را لرزاند. این زمین‌لرزه با دو پس‌لرزه نیز همراه بود.

سازمان داکتران بدون مرز اعلام کرده است که در زمین‌لرزه‌ی روز شنبه، دو هزار و ۴۴۵ نفر کشته و دو هزار و ۴۴۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

گفته می‌شود که بر اثر زمین‌لرزه‌ی صبح دیروز نیز دو نفر جان باخته و ۱۱۷ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

این زمین‌لرزه‌ها ویرانی گسترده نیز به بار آورده است و بر اساس آماری که طالبان ارائه کرده‌اند، حدود دو هزار خانه در ولسوالی زنده‌جان و شماری دیگر از ولسوالی‌های هرات کاملا تخریب شده‌اند.

عکس‌ها و ویدیوهایی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که بر اثر این زمین‌لرزه‌‌های پیاپی، شماری از آبده‌های تاریخی هرات نیز آسیب دیده است.