ایمل فیضی: پاکستان سفر طالبان به چین را تنظیم کرده است

اطلاعات روز: به‌دنبال نشر گزارش‌ها مبنی بر سفر هیأت طالبان برای گفت‌وگوی صلح به چین، ایمل فیضی، سخنگوی پیشین ریاست جمهوری اعلام کرد که سفرهای طالبان به چین از سوی استخبارات پاکستان تنظیم شده‌اند. او به پژواک گفته است که طالبان در ماه نوامبر و قبل از آن به چين سفرهایی داشته و اين سفرها از سوى مسئولان استخبارات پاکستان تنظيم شده‌اند.

سخنگوی پیشین ریاست جمهوری تأکید کرده است که در جریان سال‌های گذشته طالبان توسط سازمان استخبارات پاکستان [برای مذکرات صلح] به شماری از کشورهای جهان انتقال داد شده که به گفته‌ی او، یکی از این کشورها چین بوده است. او گفته است که تا هنوز هیچ هیأتی به تنهایی به چین سفر نکرده است.

فیضی می‌‌گوید که مسئولان حکومت چین همواره رییس جمهور را از این سفر‌ها و مذاکرات آگاه کرده‌اند؛ اما مخالف رسانه‌‌ای شدن این سفرها بوده‌اند. او هدف این سفر‌ها را برای پاکستان امتیازگیری از چین و معامله با آن کشور خوانده و به گفته‌ی او، این سفرها برای چین به منظور حفظ منافع آن کشور در افغانستان، پاکستان و منطقه بوده‌اند.

روزنامه‌ی پاکستانى «دی نیوزانترنشنل» دو روز پیش گزارش داد که هیأت بلند‌پایه‌ی دفتر قطر طالبان به ریاست قارى دین محمد، در ماه نوامبر به چین سفر کرده و ‌با مقام‌هاى چینى گفت‌وگو کرده است. به گزارش این روزنامه، تا حال نتایج این سفر افشا و در اختیار رسانه‌ها قرار داده نشده است.

گفته می‌شود که این سفر به هدف آگاهى مقام‌هاى چینى از موقف طالبان در قبال برنامه‌ی صلح انجام شده است. محمد اشرف غنى در سفرش به چین گفته بود که چین نقش اساسی در تأمین صلح افغانستان دارد. رییس جمهور به روز پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته اعلام کرد که به همکارى چين طرح‌هاى تأمين صلح در منطقه را ساخته است. اشرف غنی طالبان را مخالفان سیاسی یاد می‌‌کند و از آنان همواره خواسته است که راه صلح را در پیش گیرند.