شورای امنیت در واکنش به حمله‌ی اخیر در بغلان بر مبارزه‌ی همه‌ی کشورها با تروریسم تأکید کرد

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد با نشر اعلامیه‌ای، حمله‌ی اخیر به نمازگزاران شیعه در بغلان را محکوم کرده و بار دیگر از همه‌ی کشورها خواسته‌اند که با تمام ابزار با تهدیدات ناشی از اقدامات تروریستی مبارزه کنند.

این اعلامیه شب گذشته (شنبه، ۲۲ میزان) از سوی نمایندگی آلبانیا در سازمان ملل متحد منتشر شده است.

اعضای شورای امنیت حمله‌ی «تروریستی» بر مسجد شیعیان، موسوم به «امام زمان» در پلخمری، مرکز بغلان را شنیع خوانده و آن را قویا محکوم کرده‌اند.

بر اساس آخرین آمار، در این حمله‌ی انتحاری ۳۰ نفر کشته و ۴۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. مسئولیت این حمله را گروه داعش برعهده گرفته است.

اعضای شورای امنیت با خانواده‌های قربانیان همدردی کرده و گفته‌اند که بار دیگر تأکید می‌کنند که تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن یکی از جدی‌‎ترین تهدیدها برای صلح و امنیت در افغانستان و همچنین در جهان است.

آنان بر لزوم پاسخ‌گویی عاملان، سازمان‌دهندگان، تأمین‌کنندگان مالی و حامیان حمله‌ی اخیر و محاکمه‌ی آنان تأکید کرده‌اند.

اعضای شورای امنیت افزوده‌اند که هرگونه اقدام تروریستی صرف نظر از انگیزه‌ی آن‌ها، در هر کجا، هر زمان و توسط هر کسی که مرتکب شده باشد مجرمانه و غیرقابل توجیه است.

آنان بار دیگر بر لزوم مبارزه‌ی همه‌ی کشورها با هر وسیله، مطابق با منشور سازمان ملل متحد و سایر تعهدات تحت قوانین بین‌المللی با تهدیدات علیه صلح و امنیت بین‌المللی ناشی از اقدامات تروریستی تأکید کرده‌اند.

داعش پیش از این هم مسئولیت حملات علیه شیعیان و هزاره‌ها در افغانستان را برعهده گرفته است.

حمله تازه‌ی این گروه در حالی انجام شده است که طالبان ادعا دارند امنیت سراسری در افغانستان تأمین شده و داعش نیز در این کشور حضور ندارد.