Photo: sent to Etilaatroz

خبرنگاران افغانستان در ایران: در صورت اخراج با خطر و تهدید امنیتی مواجه می‌شویم

شماری از خبرنگاران اهل افغانستان که پس از تسلط طالبان به ایران رفته‌اند، می‌گویند که در صورت اخراج اجباری از این کشور، با خطر و تهدید امنیتی مواجه می‌شوند.

آنان از آغاز موج جدیدی از اخراج اجباری پناه‌جویان و مهاجران افغانستانی از ایران ابراز نگرانی می‌کنند.

نجف‌علی رجا، یکی از خبرنگاران اهل افغانستان به روزنامه اطلاعات روز گفت که بسیاری از خبرنگاران پناه‌جو در ایران نیز در معرض خطر اخراج اجباری قرار دارند.

صالحه عینی، خبرنگار دیگر اهل افغانستان در ایران می‌گوید که اگر این خبرنگاران به‌صورت اجباری اخراج شوند، با تهدیدات جدی امنیتی، از جمله بازداشت توسط اداره‌ی استخبارات طالبان مواجه خواهند شد.

او می‌گوید که خبرنگارانی که پس از تسلط طالبان از افغانستان به ایران آمده‌اند در «وضعیت بد» به‌سر می‌برند.

غلام‌اصغر عزیزی، یک خبرنگار دیگر اهل افغانستان در ایران نیز می‌گوید که «خبرنگاران در ایران مانند هزاران نفر از پناهندگان دیگر افغانستان با مشکلات عدیده روبه‌رو اند».

او نداشتن اسناد اقامتی، کارت بانکی و مساعد نبودن زمینه‌ی کار را از عمده‌ترین مشکلات خبرنگاران افغانستان در ایران می‌داند.

آقای عزیزی می‌گوید: «محدودیت‌های وضع‌شده توسط نیرو‌های انتظامی ایران تا اندازه‌ی شرایط را بر ما تنگ ساخته که حتا برای گرفتن نان از نانوایی و خرید لوازم ضروری برای مایحتاج زندگی با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم.»

امید پویا، مسئول نهادی موسوم به «فدراسیون خبرنگاران افغانستان در تبعید مقیم ایران» می‌گوید که آنان با ده‌ها مشکل دست به گریبان هستند و نمی‌توانند در ایران کار خبرنگاری کنند و به ناچار بسیاری از خبرنگاران اهل افغانستان به کارهای شاقه روی آورده‌اند.

آقای پویا می‌گوید که آنان با شماری از نهادهای حامی خبرنگاران برای رفع مشکلات خبرنگاران اهل افغانستان در ایران در تماس شده‌اند، اما تا اکنون نتایج ملموسی دریافته نکرده‌اند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، شمار زیادی از خبرنگاران کشور به‌دلیل تهدیدات امنیتی از جانب این گروه، کشور را ترک و به ایران پناه بردند.

بسیاری از این خبرنگاران به‌دلیل شرایط نامساعد آن زمان، نتوانسته‌اند اسناد اقامت قانونی در ایران را بدست آورند.

آنان می‌گویند که در ایران در «بلاتکلیفی» و «بی‌سرنوشتی» به‌سر می‌برند و از نهادهای حامی خبرنگاران می‌خواهند که به مشکلات شان توجه کنند.