فایق

نصیراحمد فایق: حقوق بشر در افغانستان با چالش پیچیده و چندبعدی مواجه است

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد در نشستی گفته است که وضعیت کنونی حقوق بشر در افغانستان که با چالش‌های پیچیده و چندبعدی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی مواجه است، شدیدا نگران‌کننده است.

این نشست دیروز (چهارشنبه، ۲۶ میزان) از سوی کمیته‌ی امور بشری، اجتماعی و فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره‌ی رشد و حفاظت از حقوق بشر برگزار شده است.

فایق در بیانیه‌ی خود در این نشست با اشاره به زمین‌لرزه‌های پیاپی در هرات، خواستار توجه سازمان ملل متحد و جامعه‌ی بین‌المللی به وضعیت زلزله‌زدگان و کمک به آنان شده است.

او گفته است که هزاران نفر از آسیب‌دیدگان این حادثه بدون سرپناه، عدم دسترسی به آب آشامیدنی و خدمات صحی به‌سر می‌برند و وضعیت آنان با فرارسیدن زمستان بدتر خواهد شد.

فایق در ادامه وضعیت حقوق بشر در افغانستان را نگران‌کننده توصیف کرده و گفته است که حقوق بشر در این کشور با چالش‌های پیچیده و چندبعدی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی مواجه است.

او تأکید کرده است که نقض حقوق بشر در افغانستان سلامت جسمی و روانی مردم کشور را که از چهاردهه بدین‌سو از جنگ رنج می‌برند، شدیدا متأثر ساخته است.

فایق گفته است: «نگرانی جدی ما در مورد حقوق و آزادی‌های بنیادی زنان و دختران افغانستان است. رژیم طالبان تبعیض سیستماتیک و محدودیت‌ها برمبنای جنسیت را بالای زنان و دختران وضع نموده که مانع دسترسی آنان به حق تحصیل، کار و زندگی اجتماعی گردیده است.»

او اضافه کرده که این استبداد نظام‌مند طالبان باعث ایجاد فضای وحشت، آزار و اذیت جنسیتی و تبعیض جنسیتی یا «جندر آپارتاید» شده است.

فایق در بخشی از بیانیه‌ی خود گفته است که دسترسی به سیستم عدلی در افغانستان شدیدا محدود شده و زنان و دخترانی که با خشونت، ازدواج‌های جبری و زیر سن مواجه‌اند، اصلا به نهادهای عدلی دسترسی ندارند.

فایق علاوه کرده که اقلیت‌های قومی و مذهبی مانند هزاره‌ها، سیک‌ها و صوفیان تحت حاکمیت طالبان بیشتر آسیب‌پذیر و منزوی شده‌اند.

او از تمدید مأموریت گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر استقبال و بر اهمیت میکانیسم نظارت و گزارش‌دهی متداوم از تخطی‌های حقوق بشر و آزار و اذیت جنسیتی توسط طالبان و پایان‌دادن به فرهنگ معافیت از مجازات مرتکبین این تخطی‌ها تأکید کرده است.