Photo credit: WHO/A. Karar

اتحادیه اروپا ۱۰ میلیون یوروی دیگر به افغانستان کمک کرد

اتحادیه اروپا مبلغ ۱۰ میلیون یورو به سازمان جهانی صحت و دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد کمک کرده است تا در افغانستان خدماتی در زمینه‌ی سلامت روان و رسیدگی به اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر، ارائه کنند.

سازمان جهانی صحت امروز (چهارشنبه، ۳ عقرب) با نشر اعلامیه‌ای، از کمک جدید اتحادیه اروپا خبر داده است.

در این اعلامیه آمده است که این مقدار پول به سازمان جهانی صحت و دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد کمک می‌کند که خدمات سلامت روان و سوءمصرف مواد مخدر را به جوامع آسیب‌پذیر افغانستان، از جمله زنان و دختران گسترش دهند.

رافائلا ادیس، سرپرست نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان گفته است که دسترسی افرادی که با مشکلات روانی و اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کند، به خدمات صحی جامع مهم است.

او افزوده است که به این افراد باید کمک شود تا دوباره به جامعه ادغام شوند و به همین دلیل اتحادیه اروپا کمک‌ خود به سازمان جهانی صحت و دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد را افزایش داده است.

لودا پینگ، مسئول دفتر سازمان جهانی صحت در افغانستان گفته است که کمک جدید اتحادیه اروپا تلاش‌ها برای مقابله با چالش‌های موجود در زمینه‌ی سلامت روان و اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر را تسهیل می‌کند.

نماینده‌ی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد نیز گفته است که این کمک برای رسیدگی به اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر از طریق افزایش دسترسی به خدمات درمانی و بازپروری مبتنی بر شواهد و حقوق بشر، بسیار مهم است.

بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، حدود چهار میلیون نفر در افغانستان مواد مخدر مصرف می‌کنند و در حال حاضر اکثر مراکز درمان و بازپروری با مشکلات مالی مواجه هستند و به همین دلیل مصرف‌کنندگان به خدمات درمانی دسترسی ندارند.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، بارها اقدام به جمع‌آوری افرادی معتاد به مواد مخدر از سطح شهرهای کشور، به ویژه کابل، کرده‌اند و این افراد را به مراکز ترک اعتیاد منتقل کرده‌اند.

اما مشخص نیست که در این مراکز با افرادی معتاد به مواد مخدر چگونه برخورد می‌شود و نگرانی‌هایی در مورد عدم رعایت حقوق بشری آنان وجود دارد.