World Economic Forum / Jakob Polacsek

ملاله یوسف‌زی: پناه‌جویانی که از آزار و اذیت طالبان فرار می‌کنند، مستحق حمایت و امنیت هستند

ملاله یوسف‌زی، فعال حقوق‌‌ بشر و برنده‌ی جایزه صلح نوبل از دولت پاکستان خواست که در «سیاست عجولانه‌‌ی اخراج دسته‌جمعی» پناه‌جویان اهل افغانستان تجدید نظر کند.

خانم یوسف‌زی شب گذشته (جمعه، ۵ عقرب) با نشر پستی در ایکس نوشته است که «پناه‌جویان افغانستان، کودکان، زنان، مردان و کهن‌سالان که از آزار و اذیت طالبان فرار می‌کنند، مستحق حمایت، عزت و امنیت هستند، نه چالش‌ها و آزار و اذیت بیشتر.»

او افزوده است: «من درخواست کارشناسان سازمان ملل را تکرار می‌کنم و از دولت پاکستان می‌خواهم که در سیاست عجولانه‌ی اخراج دسته‌جمعی خود تجدید نظر کند.»

دولت پاکستان به ۱.۷۳ میلیون مهاجر و پناه‌جوی «غیرقانونی» اهل افغانستان تا اول نوامبر مهلت داده است که این کشور را ترک کنند، در غیر آن اخراج می‌شوند.

در آخرین مورد، سرافراز بوگتی، وزیر داخله‌ی موقت پاکستان روز پنج‌شنبه به مهاجران و پناه‌جویان هشدار داده که اگر این کشور را ترک نکنند، بازداشت و اخراج می‌شوند.

سازمان ملل متحد و نهادهای مختلف بین‌المللی از پاکستان خواسته‌اند که در تصمیم خود تجدید نظر کند، اما وزیر داخله‌ی موقت پاکستان گفته است که این کشور از تصمیم خود کوتاه نخواهد آمد.