Photo: sent to Etilaatroz

آخرین روز مهلت پاکستان برای مهاجران؛ «مالکان خانه‌ها، مهاجران بدون اسناد را از خانه‌های‌شان بیرون کنند»

منابع از مهاجران اهل افغانستان در شهر کویته پاکستان می‌گویند که عملیات پولیس این کشور برای شناسایی و اخراج مهاجران بدون اسناد آغاز شده است.

امروز (سه‌شنبه، ۹ عقرب) آخرین روز مهلت تعیین‌شده‌ی پاکستان برای خروج مهاجران غیرقانونی و بدون اسناد از پاکستان است.

یکی از مهاجران در منطقه‌ی «هزاره‌‌تاون» شهر کویته، در ایالت بلوچستان پاکستان به روزنامه اطلاعات روز گفت که پولیس صبح امروز یک خانواده و دو نفر دیگر را از محله‌ی «شوکت استاپ» اخراج کرده است. به‌گفته‌ی منبع، سه فامیل دیگر نیز نیمه‌شب خودشان کوچ کرده‌اند.

به‌گفته‌ی منبع، در یکی از کوچه‌های این محله پولیس تمام خانه‌ها را بررسی کرده و اسناد خواسته‌ است. به‌گفته‌ی منبع، برای کسانی که تاریخ اعتبار کارت مهاجرت شان گذشته و تمدید نکرده‌اند، یک ماه دیگر مهلت داده و به خانواده‌هایی که اسناد نداشتند، دستور اخراج داده است. از جمله منبع گفت که هشت مهاجر اخراج شده‌اند.

منبع تصریح کرد برای کسانی که کارت‌های شناسایی و مهاجرت دارند اما تاریخ اعتبار آن ختم شده، یک ماه مهلت تعیین شده، اما کسانی که اسناد ندارند فورا اخراج می‌شوند. به‌گفته‌ی منبع، کسانی که پاسپورت و ویزا دارند هم اخراج نمی‌شوند.

این مهاجر اضافه کرد که پولیس پاکستان به صاحبان خانه‌ها در کویته هشدار داده است که مهاجران غیرقانونی و بدون اسناد را خودشان از خانه‌های‌شان بیرون کنند و به هیج وجه خانه به کرایه ندهند.

منبع صدای یکی از اعضای حزب دموکراتیک هزاره‌ها در پاکستان را نیز شریک کرده و او از مهاجران می‌خواهد که از خانه‌های‌شان بیرون نشوند.

در میان مهاجران و پناه‌جویان افغانستان که در پاکستان به‌سر می‌برند، خبرنگاران و فعالان مدنی نیز حضور دارند که به‌دلیل تهدیدات امنیتی به پاکستان رفته‌اند. مدت اعتبار ویزای برخی از خبرنگاران پایان یافته و آنان موفق به تمدید ویزا نشده‌اند.

یکی از خبرنگاران به روزنامه اطلاعات روز گفت که نهادهای حامی رسانه‌ها با مقام‌های پاکستانی گفت‌وگو کرده و آنان وعده کرده که خبرنگاران را اخراج نکنند.

به‌گفته‌ی این خبرنگار، مقام‌های پاکستانی گفته ویزای خبرنگاران را نیز تمدید می‌کنند.

او افزود که به‌رغم وعده‌های مقام‌های پاکستانی، پناه‌جویان به‌شدت نگران هستند.

وزارت داخله‌ی پاکستان در سوم اکتبر اعلام کرد که همه‌ی مهاجران غیرقانونی، از جمله ۱.۷ میلیون شهروند افغانستان تا ۳۱ اکتبر فرصت دارند تا داوطلبانه آن کشور را ترک کنند و در غیر این‌صورت با اخراج مواجه خواهند شد.

پس از اعلام این ضرب‌الاجل، بازگشت مهاجران و پناه‌جویان از پاکستان افزایش یافته‌ است.

نهادهای حقوق بشری نگرانی دارند که بازگشت اجباری مهاجران و پناه‌جویان، آنان را در معرض خطر قرار خواهند داد.

با وجود این نگرانی‌ها، دولت پاکستان تا اکنون از تصمیم خود عقب‌نشینی نکرده‌ است.