Photo: Social Media

کارشناسان سازمان ملل متحد خواستار آزادی فوری ندا پروانی و ژولیا پارسی شدند

شماری از کارشناسان سازمان ملل متحد، به‌شمول ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی حقوق بشر این سازمان برای افغانستان، خواستار آزادی فوری ندا پروانی و ژولیا پارسی، فعالان حقوق زن از بازداشت طالبان شده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل متحد امروز (سه‌شنبه، ۹ عقرب) با نشر یک بیانیه گفته‌اند: «رهایی خانم پروانی و خانم پارسی و اعضای خانواده‌ی آنان از بازداشت یک موضوع فوری است.»

این کارشناسان گفته‌اند که پس از بیش از یک ماه بازداشت، به‌طور فزاینده نگران سلامت جسمی و روانی این فعالان زن هستند.

در این بیانیه آمده است که شوهر خانم پروانی و پسر بزرگ خانم پارسی نیز در بازداشت طالبان به‌سر می‌برند.

کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گویند با وجود این‌که ندا پروانی و ژولیا پارسی و اعضای خانواده‌ی آنان بیش از یک ماه است که در بازداشت طالبان به‌سر می‌برند، اما «هنوز به جرمی متهم و به دادگاهی معرفی نشده‌اند».

آنان گفته‌اند که طالبان همچنین به این فعالان زن اجازه‌ی دسترسی به وکیل مدافع را نیز نداده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل متحد با استقبال از آزادی مرتضی بهبودی و مطیع‌الله ویسا، از طالبان خواسته‌اند که این فعالان حقوق زن و اعضای خانواده‌ی آنان را نیز «بدون تأخیر» آزاد کنند؛ زیرا بازداشت آنان «توجیهی ندارد».

طالبان ندا پروانی و شوهرش را به‌تاریخ ۲۸ سنبله و ژولیا پارسی و پسر بزرگش را به‌تاریخ هشتم میزان از کابل بازداشت کردند.

آنان اعضای «جنبش خودجوش زنان معترض افغانستان» بودند و در بیش از دو سال گذشته به محدودیت‌های طالبان علیه زنان اعتراض کرده بودند.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان تا اکنون محدودیت‌های شدید بر آزادی‌ها و حقوق زنان وضع کرده‌اند و در موارد مختلف، زنان معترض را بازداشت و زندانی کرده‌اند.