Photo: @AfghanembassyI1 via X

سفارت طالبان در اسلام‌آباد: پاکستان به‌زودی سازوکاری برای انتقال دارایی‌های پناه‌جویان اعلام می‌کند

سفارت طالبان در اسلام‌آباد می‌گوید که پاکستان به‌زودی سازوکاری برای انتقال دارایی‌های نقدی و غیرنقدی مهاجران و پناه‌جویان اهل افغانستان از آن کشور اعلام می‌کند.

بر اساس اعلامیه‌ی این سفارت، سرداراحمد شکیب، سفیر طالبان در پاکستان امروز (پنج‌شنبه، ۱۱ عقرب) مشکلات مربوط به اخراج اجباری پناه‌جویان افغانستان، از جمله انتقال اموال و پول، گیرماندن هزاران پناه‌جو در گذرگاه‌های تورخم‌ و چمن و آزار و اذیت آنان، به‌ویژه زنان، کودکان و پناه‌جویان دارای اسناد را با سرفراز بوگتی، وزیر داخله‌ی موقت آن کشور در میان گذاشته است.

سفارت طالبان نوشته است که وزیر داخله‌ی موقت پاکستان در زمینه‌ی حل فوری این مشکلات «تعهد» داده است که به‌زودی سازوکاری برای انتقال دارایی‌های پناه‌جویان اعلام شود و در تورخم‌ و چمن دیگر زنان و کودکان زیر ۱۴ سال بیومتریک نشوند.

وزیر داخله‌ی موقت پاکستان پیش از این گفته بود که هر خانواده تنها حق دارد ۵۰ هزار روپیه‌ی پاکستانی از آن کشور با خود خارج کند.

سفارت طالبان نیز دیروز گفته بود که سیاست پاکستان در این زمینه روشن نیست، حساب‌های بانکی مهاجران و پناه‌جویان دارای اسناد مسدود شده و گروه‌های مافیایی برای اخاذی از پناه‌جویان به‌وجود آمده است.

در اعلامیه‌ی امروز سفارت طالبان در اسلام‌آباد همچنین آمده است که وزیر داخله‌ی موقت پاکستان تعهد داده که تجهیزات و تیم‌ها برای ثبت اطلاعات پناه‌جویان در گذرگاه‌ها افزایش می‌یابد، از برخورد پولیس با بازگشت‌کنندگان نظارت می‌شود و یک‌بار دیگر به ادارات امنیتی دستور داده می‌شود که پناه‌جویان دارای اسناد قانونی را آزار و اذیت نکنند.

این در حالی است که از دیروز تا اکنون در رسانه‌های متعدد گزارش‌هایی از بازداشت و آزار و اذیت‌ پناه‌جویان دارای اسناد اقامت قانونی پاکستان از سوی پولیس آن کشور منتشر شده است.

سازمان بین‌المللی عدالت انتقالی و صلح نیز گفته است که آنان گزارشی را دریافت کرده‌اند که پولیس پاکستان یک دادستان را با ویزای معتبر اخراج کرده است.